Vinnerne av Norshipping Awards på scenen sammen med kong Harald under Norshipping 2015. Tore Ulstein (med mikrofonen i hånda) takker for prisen "Next generation ship award". (Bilde: Tore Stensvold/Ulstein)
Ulstein vant pris for det mest lovende designet på nye skip som skal pløye havene i det kommende tiåret med sin hekkutforming X-Stern. (Bilde: Ulstein)
Batterifergen Ampere krysser Sognefjorden på E39 Lavik-Oppedal-sambandet. (Bilde: Tore Stensvold)
LNG bunkringsskip Coralius med tankkapasitet på 5800 m³. Skipeteies av svensk-nederlandske Sirius Veder Gas AB og opereres av Sirius Rederi AB i Sverige. Skangass utviklet prosjektet i samarbeid med Anthony Veder og Sirius.Skipet bygges ved Royal Bodewes i Nederland og leveres i februar 2017. (Bilde: Peter Mild/Anthony Veder/Sirius)
Et offshorefartøy med X-Stern skal ha bedre sjøegenskapar under tøffe forhold. (Bilde: Ulstein)
NorShipping 2015 arrangeres på Lillestrøm 2. til 5. juni. (Bilde: NorShipping)
Subseafartøy med X-Stern. (Bilde: Ulstein)

NorShipping 2015

Dette skipsdesignet kan være framtiden

Vant pris på Nor-Shipping.

I dag delte HM Kong Harald ut en rekke priser på den internasjonale skipsmessen Nor-Shipping på Lillestrøm.

Det var sterk norsk dominans blant kandidatene: Av totalt 12 nominerte var det fire helt utenlandske og en femte med sterkt norsk innslag.

Prisene ble delt ut innenfor disse kategoriene:

  • Next Generation Ship Award
  • Energy Efficiency Award
  • Young Entrepreneur Award
NorShipping 2015 - her er trofeet som de tre prisvinnerne får overrakt av HMK Harald 2. juni på Lillestrøm.
NorShipping 2015 - her er trofeet som de tre prisvinnerne fikk overrakt av HM Kong Harald på Lillestrøm. NorShipping

Neste generasjons skip

Innenfor den første kategorien ble det delt ut pris for det mest lovende designet på nye skip som skal pløye havene i det kommende tiåret.

Klassen var fullstendig dominert av norske interesser. Bare ett av de fire skipene ble utviklet utenfor Norge, og dette ble i tillegg bygget etter norske krav og spesifikasjoner.

Vinneren ble til slutt hekkutformingen X-Stern fra Ulstein.

– Innovasjon er kjernen av det vi gjør, og vi er svært takknemlige for å få en påskjønnelse som dette. Offshoreindustrien opplever nå en nedgangstid, og olje og gass vil en gang ta slutt. Vi vet ikke hva vi kommer til å leve av 50 år fram i tid, men vi vet at vi kommer til å levere smarte og bærekraftige løsninger for fremtiden, sier konsernsjef Gunvor Ulstein i Ulstein Group i en pressemelding.

Går bedre på havet

X-Stern-designet er overført fra X-Bow til akterskipet. En avrundet og spisset akterstevn gir skipet større operasjonsvindu for blant annet DP-operasjoner. Da kan kapteinen velge enten å legge akterenden eller baugen opp mot vinden.

Ulstein sier at den spissede akterenden gir bedre bølgerespons, bedre komfort og øker sikkerheten for mannskap under tøffe værforhold.

Les også: Studie hevdet skip er blitt mindre energieffektive på 25 år. – Tull, mener norsk rederi

Miljøskip

I miljøkategorien for mest energieffektive skip, Energy Efficiency Award, var to av kandidatene norske.

Her kan du lese om alle kandidatene:

  • Ampere

Ampere har plass til 120 biler og 360 passasjerer.
Ampere har plass til 120 biler og 360 passasjerer. Tore Stensvold
Den helelektriske fergen Ampere, med plass til 120 biler og 360 personer, har siden februar trafikkert E39 Lavik-Oppedal. Batterifergen er utviklet av verftet Fjellstrand og rederiet Norled. Siemens har levert det elektriske systemet med Corvus-batteripakke. Til tross for litt problemer med å få nok ladetid til 34 kryssinger på 20 minutter hver, er fergen blitt svært populær blant yrkessjåfører.

  • New Horizon class 8,500 CEU PCTC

Bilskipet med plass til 8.500 biler måler 199,6 meter i lengden og 36,5 meter i bredden. Med ny skrogform, aerodynamisk baug og andre optimaliserende tiltak, skal skipet ha 15 prosent høyere lastekapasitet enn andre bilskip med samme dimensjoner. Fartøyet er utviklet av Höegh Autoliners og Deltamarin. Höegh Autoliners har bestilt en serie på seks fra Xiamen Shipbuilding Industry i Kina.

  • Pirgos

Det 79 meter lange lasteskipet er utstyrt med en nyutviklet baug med liten bølgemotstand. Skipet trenger atskillig mindre motor enn tilvarende skip for å holde 13,5 knops fart. Daglig bunkersbehov for motor og generator skal være på så lite som syv tonn om dagen. Dette skal være bekreftet i bassengtest og med CFD-analyse. Skipet har fått RINA Green+-notasjon.

  • Vindskip

Skipskonsept utviklet av Lade AS med vind som supplement til LNG-drevet motorkraft. Skroget både over og under vann er inspirert av flyvinger og seil. Vinden utnyttes på samme måte som et seilskip. Avhengig av vindretning og vinkel, vil det oppstå undertrykk på den ene siden som hjelper til med å "suge" skipet framover. Drivstoffutgiftene kan reduseres med 60 prosent, ifølge simuleringer. 

  • Coralius

LNG bunkringsskip Coralius med tankkapasitet på 5800 m³. Skipeteies av svensk-nederlandske Sirius Veder Gas AB og opereres av Sirius Rederi AB i Sverige. Skangass utviklet prosjektet i samarbeid med Anthony Veder og Sirius.Skipet bygges ved Royal Bodewes i Nederland og leveres i februar 2017.
LNG bunkringsskip Coralius med tankkapasitet på 5800 m³. Skipeteies av svensk-nederlandske Sirius Veder Gas AB og opereres av Sirius Rederi AB i Sverige. Skangass utviklet prosjektet i samarbeid med Anthony Veder og Sirius.Skipet bygges ved Royal Bodewes i Nederland og leveres i februar 2017. Peter Mild/Anthony Veder/Sirius
LNG bunkringsskip. Skangass skal benytte fartøyet til skip-til-skip gassfylling i Skandinavia. Skipet skal selvsagt ha LNG-motor og får isklasse Ice-1A for å takle isforhold i Østersjøen. Det er utviklet i samarbeid mellom svenske Sirius, tyske Veder og norske Skangass. Skipet støtes av EU for å styrke LNG-infrastrukturen.

  • DP116 Short Sea Pioneer

Det lille "feeder-skipet dokker i moderskipet og lasten i containere overføres. Moderskipet går i faste ruter etter en tidtabell.
Short Sea Pioneer: Det lille Maritime Clean Tech
Framtidas miljøvennlige kystfrakt bestående av skip og logistikksystem. Moderskip som går taktfast langs kysten får last overført via batteridrevne datterskip som dokker, tar med returlast og drar tilbake til den lille lokale havnen som moderskipet ikke kan betjene. Konseptet er utviklet av NCE Maritime CleanTech, Eker Sandvik Design, Cargo Freighters and North Sea Container Line (NCL).

Vinneren

Det ble til slutt japanske Harvest Frost som trakk det lengste strået.

Det er Mitsubishi Heavy Industries som har designet bulkskipet på 95.000 dødvekttonn for det amerikanske rederiet Archer Daniels Midland.

Skipet er bygget ved Oshima Shipbuilding og utstyrt med ny baugform og andre grønne løsninger, deriblant Mitsubishi Air Lubrication System, et system for luftsmøring av skroget.

Les også: Denne fergen skal gå på vindkraft

Beste unge entreprenør

I kategorien for unge entreprenører, Young Entrepreneur Award, var også to av fire kandidater norske.

  • David Kristensson – Northern Offshore Services (Sverige)
  • Morten Christophersen, Magnus Eikens, David Knutsen, Stian Magnusson, Miriam Wennberg – Connect LNG (Norge)
  • Boyan Slat – The Ocean Clean-Up (Nederland)
  • Thomas Aunvik og Kenneth Thunheim – Envirex (Norge)

Vinneren ble til slutt Boyan Slat fra Nederland.

Les også: I disse tankene vokser det som kan bli Norges nye milliard-næring