Øde og varmt: I mongolia
Øde og varmt: I mongolia (Bilde: Robert Mohr)

VERDENSREKORD MED NORSK ELSYKKEL - BUDDY BIKE

Tyske Robert har syklet verden rundt på norsk elsykkel

Nå venter han bare på å få rekorden registrert hos Guinness.

Mens sykkel-VM i Bergen går mot slutten, melder geograf og journalist, Robert Mohr fra München, at han har satt ny verdensrekord i Jorden rundt med el-sykkel. En norsk en - Buddy Bike.

Som Teknisk Ukeblad skrev i mai, var ambisjonen å starte i Norge den 16. mai og fortsette videre gjennom Sverige, Latvia, Russland med Sibir, Kazakhstan, Mongolia og Kina for så å fly til Los Angeles og sykle derfra til Florida.

Så var planen å fly til London og tråkke videre til hjembyen Munchen, selvfølgelig med båt over kanalen.

Det tok den utholdende tyskeren tre måneder med elektromotorassisterte pedaltråkk å slå den gamle rekorden på 12.380 km.

Det skjedde i Texas, men den rekorden var satt med en elektrisk motorsykkel. Mohr gjorde mye av arbeidet selv, men det sier seg selv at med dagsetapper som kom opp i 350 km så var det greit å få hjelp av de tre batteriene på hver 630 Wh.

På sin vei jorden rundt tilbrakte Mohr rundt 8 timer i sykkelsetet hver dag. Den eneste modifikasjonen fra originalsykkelen var at setet var utstyrt med en setepinne med demping. Dessuten hadde sykkelen forsterket kjede og punkteringsfrie dekk.

Noen utfordringer

Russland: Det er ikke sykkel som er 51 åringen Robert Mohrs sport. Han driver med turn og karate og har ingen problem med å hoppe rundt sykkelen på en hånd.
Russland: Det er ikke sykkel som er 51 åringen Robert Mohrs sport. Han driver med turn og karate og har ingen problem med å hoppe rundt sykkelen på en hånd. Foto: Robert Mohr

Mohr ville demonstrere for verden at elektrisk fremdrift er fremtiden, men en så lang tur går selvfølgelig aldri helt knirkefritt. Den første utfordringen, som kunne blitt en skikkelig avsporing, var at sykkelen ble stjålet i Sverige.

Heldigvis hadde han GPS-sporing på sykkelen og fikk god hjelp til å finne den av «søta brors» politikorps som også hjalp til med lading, kost og losji.

USA. Det er varmt i USA også og en våt bukse er god å ha for å kjøle ned batteriet i den trykkende varme n.
USA. Det er varmt i USA også og en våt bukse er god å ha for å kjøle ned batteriet i den trykkende varme n. Foto: Robert Mohr
Texas: Omtrent midtveis gjennom USA
Texas: Omtrent midtveis gjennom USA Foto: Robert Mohr

Det var også utfordrende å tråkke gjennom Mongolias ørken hvor temperaturen i skyggen nådde 45 grader. Men Mohr kom frem som planlagt og tilbakela rundt 24.000 km.

Da han skulle ta fly fra Shanghai til Los Angeles, nektet de å ta med batteriene. Kineserne lot seg ikke på noen måte overtale til å støtte verdensrekordforsøket. Resultatet ble at de måtte forlates i Kina, hvor de var produsert, og så ble det kjøpt nye i Los Angeles. I Florida, derimot, var det ingen problemer å få dem med på flyet til London.

Elektropioner

Det er ikke første gangen Robert Mohr setter verdensrekord. I 1992/93 kjørte han verden rundt i en Kewet, som var forløperen til den norske elbilen Buddy.

I løpet av åtte måneder tilbakela han 32 000 km i den lille ur-elbilen drevet av strøm fra blybatterier. Det var nesten 20 år før det gikk opp for bilindustrien at elektrisk fremdrift var viktig.

Men mens en «bly-Buddy» kunne kare seg av gårde rundt 80 km på en lading klarte den elektriske Buddy-Biken med tre batterier inntil 350 km før det var slutt på strømmen.

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)