ELSYKKEL

Han tester elsykler på fulltid. Her er ekspertens fem elsykkel-tips

Tysk ekspert.

Hannes Neupert, president i den tyske organisasjonen Energy Extra, testet sin første elsykkel i 1992. Etter det har han hatt elsykkel som heltidsgeskjeft. Denne uken besøkte han Norge.
Hannes Neupert, president i den tyske organisasjonen Energy Extra, testet sin første elsykkel i 1992. Etter det har han hatt elsykkel som heltidsgeskjeft. Denne uken besøkte han Norge. Bilde: Jannicke Nilsen
13. apr. 2016 - 14:31

Elsykkel-markedet er fortsatt i sin spede begynnelse i Norge, selv om mange leverandører skryter av voldsom vekst i etterspørselen etter de mest populære modellene.

Mandag holdt Norsk Elbilforening testdag for elsykler i Tøyenparken i Oslo med rundt 50 elsykkel-modeller tilstede. Det skal ifølge Hulda Tronstad, leder for prosjektet Jobbsykkelen, reflektere rundt 2/3 av modellene på det norske markedet.

– I fjor ble det solgt omlag 20.000 elsykler i Norge. Det er en dobling fra året før. Vi har som mål å komme opp i 60.000 årlig solgte elsykler i 2017-2018, sier Tronstad til Teknisk Ukeblad.

Elsykkel som bil nr. 2

Temaet for testdagen var brukssykkelen - elsykkelen som kan erstatte bilen i hverdagslogistikken.

Blant de 50 syklene var alt fra offroadere som også egner seg til bykjøring, sammenleggbare sykler og elsykler designet til å frakte både barn og varer.

Den tyske elsykkel-eksperten Hannes Neupert startet å teste elsykler i 1992, etter at han skrev en elsykkeltest som journalist.

Neupert var tilstede for å vise hvordan hans organisasjon, Extra Energy, hvert år gjennomfører det som beskrives som uavhengige elsykkel-tester, som blir gitt ut i rapportform.

Tre eksemplarer av hver modell testes av flere fagpersoner, samt sju testpersoner uten bindinger til bransjen. Testpersonene kjører på landevei, i oppoverbakker og i skogsløyper med mer kupert terreng.

Extra Energy står bak omlag 1200 elsykkeltester siden oppstarten i 1992, og finansieres blant annet av elsykkel-produsentene selv, som må betale for å få gjennomført tester av de ulike modellene.

- Det norske elsykkel-markedet er på et veldig tidlig stadie med tanke på kvantitet. I Tyskland selges mellom 600.000-700.000 elsykler hvert år. I Kina er tallet oppe i 35 millioner, sier Hannes. 

Fem elsykler

Teknisk Ukeblad ba elsykkel-eksperten plukke ut fem sykler han mener kan være et godt kjøp, blant de 50-talls elsyklene som var utstilt på Tøyen-arrangementet.

Se de fem elsyklene med ekspertens kommentarer nederst i saken. 

Hannes understreker at bare en av syklene er testet av Extra Energy, og at han ikke kan vise til testresultater for de fire andre.

Rekkevidde

– De fem jeg har valgt ut representerer bredden av de syklene som er stilt ut her i dag, og som er tilgjengelige på det norske markedet, sier Hannes. 

Hannes vil ikke kommentere rekkevidde for de fire andre elsyklene, ettersom han mener produsenter oppgir altfor optimistiske anslag. Han advarer også mot å stole blindt på vekten som oppgis.

– Produsentdata for rekkevidde er det ingen vits i å referere til. Disse gir ofte falske forhåpninger. I en norsk XXL-brosjyre denne uken så jeg for eksempel en elsykkelprodusent annonsere med 160 kilometers rekkevidde. Det er høyst usannsynlig, og ofte langt mer enn en vanlig syklist trenger, sier Hannes.

I tillegg føres sykkelvekten ofte opp i reklamemateriell før produsenten selv vet hvor mange kilo elsykkelen vil veie, advarer Hannes.

Stort sprik i prisnivå

Prissnivået på elsyklene på det norske markedet varierer kraftig. Dette reflekteres også i prisen på de fem syklene Hannes valgte ut, som koster alt fra 5000 til rett under 50.000 kroner.

– Jeg rangerer ikke syklene, men velger ut fem interessante sykler på det norske markedet jeg mener har gode egenskaper. Selv om jeg har plukket ut disse fem, betyr det ikke automatisk at de andre syklene her i dag er dårlige, presiserer Hannes.

E-motion Evo Cross Pro (Spania)

E-motion Evo Cross Pro. <i>Foto: Jannicke Nilsen</i>
E-motion Evo Cross Pro. Foto: Jannicke Nilsen

Terreng-elsykkel med litt større batteripakke (et 48V system) og Fox 32 Float Performance demper. En oppgradert versjon av den mye solgte Evo 29.

Ekspertens kommentar:

– Den er ikke billig, men du får gode egenskaper for prisen. Den ser sporty ut, motoren er børsteløs og støyfri, og rekkevidden er god.

– Sykkelen har god stabilitet fordi motoren er plassert i bakhjulet og batteriet inne i sykkelrammen. Det gir sykkelen et lavt tyngdepunkt, og jeg klarer å holde den med en hånd, sier Hannes.

Pris: 32.900 kroner

Riese & Müller Nevo (Tyskland)

Riese og Muller.   <i>Foto: Jannicke Nilsen</i>
Riese og Muller.   Foto: Jannicke Nilsen

En av de dyreste syklene som er utstilt. Har lavt innsteg, 28-tommers hjul med kraftige dekk, fjæring i setet, karbonbelte i stedet for sykkelkjede, hydrauliske skivebremser og veier knappe 26 kilo inkludert rammelåsen. Displayet kan tas av og puttes i vesken.

Motoren er en Bosch Performance Cruise krankmotor, som hjelper opp til 25 km/t. Bosch-batteriet på 500Wh (36V/13,8 Ah) kan tas ut for lading.

Ekspertens kommentar:

– Jeg velger denne på grunn av den robuste konstruksjonen, og ikke minst fordi den er beltedrevet og har et trinnløst girsystem. Kombinasjonen av Nuvincis girsystem og en sentrert motor passer godt sammen, de kan holde i årevis.

– Der vanlige elsykler med kjede og tanngir samler møkk, er utsatt for rust og har et sykkelkjedet som må skiftes etter en stund, ønsker mange sykkeleiere å slippe å olje og drive vedlikehold. Denne sykkelen er for dem.  

Pris: 39.900 kroner

EcoRide Steps 8 (Sverige)

EcoRider Steps 8.  <i>Foto: Jannicke Nilsen</i>
EcoRider Steps 8.  Foto: Jannicke Nilsen

Klassisk sykkel med lavt innsteg og baggasjebrett.

Shimano Steps krankmotor. Batteri: 36V/11 Ah. Nexus, 8 gir. Vekt er oppgitt til 22 kilo - uten batteri. 

Leverandøren trekker fram at Shimano har servicekontor i Norge.

Ekspertens kommentar: 

– Produsenten lover at sykkelen er så godt som vedlikeholdsfri. Det er vanskelig å bevise, for den er relativt ny. Men det er en av grunnene til at den er interessant, i tillegg til at bakbremsen, som mange ferske elsykkel-kjøpere krever.

– Ecoride skal være det mestsellende merket i Norge, og er basert på relativt ny teknologi. Girsystemet, batteri og display er fra Shimano, en ledende japansk produsent av sykkelkomponenter. 

 24.000 kroner.

Flyer TX 7.70 (Sveits)

Flyer TX 7.70. <i>Foto: Jannicke Nilsen</i>
Flyer TX 7.70. Foto: Jannicke Nilsen

Testens desidert dyreste, i high-end markedet. Tur- og pendlingssykkel.

Eneste sykkelen blant de fem som relativt nylig er testet av den tyske organisasjonen Extra Energy. 

Motor: 250W Bosch Performance, Batteri: 36V/500 Wh. Medium, fulldempet trapez-ramme.

Ekspertens kommentar:

– Dette var den beste sykkelen i vår siste test, når vi sammenlignet testpersonenes brukeropplevelser med ekspertenes data. 

– Det er uvanlig å kombinere svært gode dempere (Rockshocks) på en sykkel, med skjerm over begge hjul og bagasjebrett. Dempere har man gjerne på offroadere, men her brukes det for komfortens skyld.

Produsenten oppgir 120 kilometer i rekkevidde, men testen viste en rekkevidde på 74,5 kilometer på høyeste assistansenivå. For bykjøring var rekkevidden 38,8 kilometer, mens fjelltesten viste en rekkevidde på 29,9 kilometer - i kun oppoverbakke.

– Dette er ekstremt bra rekkevidde, sier Hannes.

Pris: 49.900 kroner

Yosemite Pedelec Folding (Norge) 

Hannes Neupert, leder av Extra Energy, med Biltemas Yosemite Pedelec Folding. <i>Foto: Jannicke Nilsen</i>
Hannes Neupert, leder av Extra Energy, med Biltemas Yosemite Pedelec Folding. Foto: Jannicke Nilsen

Biltemas sammenleggbare el-sykkel med forsterket aluminiumsramme. Veier 22 kilo, ifølge produsenten. Svært enkelt display med få, men enkle funksjoner. Kom på markedet i 2014. For- og bakbrems. 7 gir av typen Shimano TY21.

Forhjulsdrevet motor på 24V/200 Watt. Batteristørrelse: 24Volt/10 Ah.

En bestselger til caravan-eiere og båtfolk, ifølge Biltemas representant på stedet.

Ekspertens kommentar:

– Dette er en billig elsykkel, og for mange fungerer denne typen sykler fint. Den har en Bafang-motor fra Kina, som er hyppig brukt i "førstekjøps" elsykler og det beste motorvalget med tanke på pris. 

– Denne sykkelen måler hvor fort du kjører selv, men elektronikken måler ikke kraften din i pedaltråkkene. Det gir en mindre behagelig sykleopplevelse, for eksempel i starten av bakkene.

– Lett å bære, ettersom håndtaket er plassert på et ergonomisk gunstig sted. Er ergonomien tatt hensyn til kan selv sykler på 33 kilo oppleves lette å bære. Er håndtaket plassert feil kan sykkelen oppleves svært tung, selv om den bare veier 19 kilo.

Pris 5000,-

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.