KRAFT

Nå kommer hydrogensykkelen som lader på seks minutter

100 kilometers rekkevidde.

 Hydrogen-sykkelen H2 skal ha en rekkevidde til en 10 mils-tur på en tank, som i tillegg kan fylles på under seks minutter, ifølge produsenten.
Hydrogen-sykkelen H2 skal ha en rekkevidde til en 10 mils-tur på en tank, som i tillegg kan fylles på under seks minutter, ifølge produsenten. Bilde: Linde Group
16. nov. 2015 - 19:00

Stadig flere bilprodusenter jobber med hydrogendrevne biler. Ideen om å bytte ut el-sykkelen med en hydrogen-sykkel, er langt i fra ny.

Men det går akkurat så lang tid mellom hvert forsøk at hver nye prototype gjerne blir lansert som "verdens første hydrogen-sykkel".

Denne gangen er det Linde Group, en tysk storprodusent av industrigasser, som nylig lanserte en prototype-serie på 100 sykler.

Seks minutter

Linde Groups el-sykkel har fått navnet H2, og har en sylinder under sykkelrammen som rommer 34 gram hydrogen under et trykk på 340 bar.

En tank skal ifølge Linde være nok til å gi motoren 250 W som assisterer syklisten hele 100 kilometers rekkevidde. Produsenten legger spesielt vekt på at H2-sykkelen leveres med en løsning som sikrer rask "ladetid".

– Det spesialutviklede fyllesystemet betyr at sylinderen kan refylles på under seks minutter, heter det på Lindes hjemmeside.

Maksfarten, om syklisten ikke bidrar med egne krefter, er oppgitt til 25 kilometer i timen.

Målet til Linde-konsernet er å demonstrere fordelene med å bruke hydrogen som miljøvennlig gass, og skape blest om en satsing på ny infrastruktur for hydrogen i Tyskland.

Stiv pris Sylinderen rommer 34 gram hydrogen under et trykk på 340 bar.
Stiv pris Sylinderen rommer 34 gram hydrogen under et trykk på 340 bar.

Stiv pris

Når syklisten starter brenselcellen, forsynes den med hydrogen fra sylinderen, og bruker oksygen fra omgivelsene for å frigjøre elektrisk energi og vann. Hydrogen-sykkelen er utstyrt med et backup-batteri på 60 Wh som lades underveis, og som skal sørge for en jevn tilførsel av elektrisitet til drivverket.

Lindes FoU-avdeling skal ha brukt mindre enn tre måneder å utvikle hydrogensykkelen fra ide-stadiet til ferdig produkt.

Hvor lett det er å få tak i en av Lindes 100 hydrogen-sykler, sier de ingenting om, men prisen per sykkel i pilotserien er oppgitt til 7000 euro, altså drøyt 65.000 kroner. Du kan dermed komme langt billigere ut av det ved å kjøpe en elsykkel, som i dag har et prisnivå som varierer mellom 8.000 til rundt 50.000 kroner.

Linde tror imidlertid at prisen på hydrogensykler kan bli langt lavere ved en eventuell ny serieproduksjon.

Steffen Møller-Holst, markedsdirektør for hydrogenteknologi i Sintef, mener det er å regne som en kuriositet å demonstrere et slikt konsept for et så lite kjøretøy som en sykkel.

Han mener batterier er en mer fornuftig teknologi for små kjøretøyer med begrenset rekkevidde. Med mindre brukeren jobber som sykkelbud.

300 kilometer

– Den vanligste bruken av el-sykler er i byen, og den rekkevidden eksisterende el-sykler gir i dag, typisk 40-50 kilometer, er mer enn nok for de aller fleste privatpersoner. Hvis man derimot driver budtjeneste med sykkel, kan en hydrogensykkel med 2-3 ganger større rekkevidde naturligvis være interessant, sier Møller-Holst i en epost til Teknisk Ukeblad.

Møller-Holst mener knekkpunktet for når det vil være både lettere og billigere å velge hydrogenbil framfor elbil, går ved 300 kilometers rekkevidde eller mer.

– Hydrogen er generelt den beste løsningen for busser og tyngre nyttekjøretøyer som lastebiler og tog, da disse får svært kort rekkevidde med rene batteriløsninger. Den raske opptankingstiden på tre minutter gjør at hydrogenkjøretøyene ikke er beheftet med rekkeviddeangst, skriver Møller-Holst.

Ikke tatt av

Norge har også en hydrogensykkel på samvittigheten. I 2006 bygget tre Grimstad-studenter Norges første hydrogensykkel ved Høgskolen i Agder, under ledelse av professor Professor Hugh Middelton.

– Vi lagde den første hydrogen-sykkelen i Norge, og teknologien var nærmest identisk med prototypen Linde har lansert. Det var et stortartet prosjekt, og jeg skulle ønske vi kunne ha utviklet det videre, men på det tidspunktet var det ikke lett å få økonomisk støtte til slike prosjekter, skriver Middelton i en epost til Teknisk Ukeblad.

Så langt har de færreste sykkel-lanseringene ført til stort mer enn begeistret medieomtale.

En ikke ubetydelig årsak er trolig frykten for å mangle drivstoff - infrastrukturen for hydrogengass er svært sparsommelig både her til lands og andre steder i Europa.

Du må regne med å betale drøyt 65.000 kroner for denne. Om du får tak i en av de 100 eksemplarene.
Du må regne med å betale drøyt 65.000 kroner for denne. Om du får tak i en av de 100 eksemplarene.

Hundrevis av nye fyllestasjoner

I Tyskland er det bare 17 fyllestasjoner, ifølge Süddeutche Zeitung. Her i Norge er det langt færre, bare fire-fem stykker.

Men ambisjonene er der. Nylig spådde nettstedet Gas2 at Tyskland vil få 100 nye fyllestasjoner i løpet av de nærmeste årene, og ha hele 400 hydrogenstasjoner i drift innen 2023

Selskapene som skal stå bak satsingen er Air Liquide, Linde, Daimler, OMV, Shell and Total, som går sammen i et joint venture-selskapet H2 MOBILITY Deutschland.

40 tog på hydrogen

Tyskerne satser også stort på hydrogen-drevet togtrafikk. Det franske selskapet Alstom har i øyeblikket 40 hydrogentog i bestilling til fire tyske regioner.

De første togene, som utvikles i samarbeid med Hydrogenics Corporation, skal være i drift i 2018.

Her i Norge har Fiskerstrand verft uttalt at de ønsker å bygge den første hydrogenfergen - en gang i fremtiden.

Les mer om H2-sykkelen her.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.