Honda Clarity Fuel Cell ble vist fram for første gang på Tokyo motor show onsdag. (Bilde: Honda)
Interiøret på Hondas tredjegenerasjon brensecellebil. (Bilde: Honda)

HONDA CLARITY FUEL CELL

Her er Hondas nye hydrogenbil

Klar med ny Clarity.

700 kilometer på én tank, motor som yter 130 kW og plass til fem.

Det er i korte trekk skrytelista når Honda nå lanserer en ny hydrogenbil.

Honda Clarity Fuel Cell ble vist fram for første gang på Tokyo motor show i dag.

– Vi har klart å krympe brenselcellesystemet ned til en størrelse som kan sammenlignes med en V6-motor. Rekkevidden mellom hver fylling er også sammenlignbart med fossilbiler, heter det fra Honda.

Lang historie

Honda er pionerer når det gjelder brenselcelleteknologi i personbiler.

Deres første modell kom allerede i 2002, mens den forrige, FCX Clarity, ble produsert i et mindre antall i perioden 2008 til 2014.

Clarity hadde et effektuttak på 100 kW fra en cellestabel på 67 kg og 57 liter.

Ifølge Honda er den nye brenselcellegenerasjonen 33 prosent mindre i volum og har en effekttetthet på 3,1 kW/l, som ifølge Honda er 60 prosent forbedring fra FCX Clarity.

Hver celle i stabelen, Honda oppgir ikke hvor mange det er, er redusert i tykkelse med 1 mm/20 prosent.

Produsenten sier heller ikke nøyaktig effekten brenselcellesystemet kan levere. «Over 100 kW» står det i pressemeldingen.

Men dersom man går ut fra at volumet på cellestabelen er 38 liter og den oppgitte effekttettheten stemmer, vil det være rundt 118 kW.

Elmotoren yter 130 kW og det benyttes et bufferbatteri av typen litiumione.

Under panseret

Når det gjelder ytelser, er Hondas nye brenselcellesystem på papiret ganske identisk med Toyotas nye system som sitter i Mirai.

Mirai-brenselcella er 37 liter, 56 kg og yter maksimalt 114 kW, med andre ord en effekttetthet på 3,1 kW/l her også.

Men når det gjelder hvordan den hydrogen-elektriske drivlinja er pakket og plassert, har Honda gått en annen vei:

Der Mirai har brenselcellesystemet under framsetene, har Honda klart å plassere alt under panseret på nye Clarity.

Gevinsten er åpenbar: De to bilene har omtrent identisk størrelse, men bare Clarity har plass til fem. Mirai har kun to bakseter.

Honda oppgir rekkevidden på full tank til over 700 km, målt etter JC08, som nok blir noe mindre med NEDC.

HyFIVE

Clarity Fuel Cell lanseres i 2016. Honda sier ikke hvor mange biler som skal produseres neste år, men det er åpenbart snakk om et begrenset volum til utvalgte kunder.

I Europa blir trolig introduksjonslandene de samme som for Toyota Mirai: Storbritannia, Tyskland og Danmark.

De første bilene skal nemlig inn i det samme europeiske prosjektet HyFIVE, der Honda er en av bilprodusentene som deltar sammen med Toyota, BMW, Daimler og Hyundai, og noe av poenget er at de første bilene skal benytte seg av allerede utbygd hydrogeninfrastruktur i de nevnte landene.

Honda inngikk for to år siden et samarbeid med General Motors om utvikling av brenselcelleteknologi med mål om å ha noe klart på markedet rundt 2020. Ifølge den amerikanske bilgiganten er GM og Honda de to selskapene med flest hydrogenrelaterte patenter.