De første syklene blir sendt ut i vår. (Bilde: Alex Choi/Vanhawk)
Vanhawks mener de har klart å lage en sykkel man er tryggere i trafikken med. (Bilde: Vanhawk)
Den billigste versjonen koster rett i underkant av 11.000 kroner, den dyreste 13.200 kroner. (Bilde: Alex Choi/Vanhawk)
Sykkelen har en egen app der brukerne kan dele ruteinformasjon. På den måten får man informasjon om hvor det er veiarbeid, hull i veien eller andre farer man bør passe seg for. (Bilde: Alex Choi/Vanhawk)
Sykkelen har sensorer bak som gir beskjed om det er biler i blindsonen. Hvis det er det, slår den haptiske teknologien inn og gir vibrasjoner i styret. (Bilde: Alex Choi/Vanhawk)

VANHAWKS VALOUR

Styret på denne smartsykkelen vibrerer når biler nærmer seg

Har også led-lys som viser vei ved hjelp av GPS.

Om noen uker skal den nye karbonfibersykkelen til kanadiske Vanhawks være på markedet.

Valour skal etter sigende skal være den første smartsykkelen i verden, og inneholder flere ting som skal gjøre det tryggere å ferdes i trafikken.

Er dette verdens kuleste hjelm? Med denne hjelmen kan du navigere, se bak deg, høre på musikk og snakke i telefonen

Viser vei

Den har blant annet en bluetooth-tilkobling som tillater oppkobling av smartelefoner og andre enheter. Dette gjør det mulig å få GPS-signaler til sykkelen, som blir formidlet gjennom en led-lampe på styret.

Lampen blinker i den retningen du skal ta, med den fordelen at du slipper å sjekke telefonen din når du er usikker på hvor du skal.

Les også: Disse elsyklene er best i test

Egen dele-app

Målet til Vanhawks er at flest mulig skal legge inn ruteinformasjon i en egenutviklet app, og dermed dele dette med andre Valour-syklister.

På den måten får man informasjon om hvor det er veiarbeid, hull i veien eller andre farer man bør passe seg for. Appen gir deg også informasjon om hvor mye kalorier du brenner, hvor mye tid du bruker, hastighet og distanse.

Les også: Norsk VR-sykkel så realistisk at folk ikke turte sykle videre

Vibrerer når biler er i blindsonen

Apropos farer: Sykkelen har sensorer bak som gir beskjed om det er biler i blindsonen. Hvis det er det, slår den haptiske teknologien inn og gir vibrasjoner i styret.

Og hvis sykkelen blir stjålet, blir den oppdaget av andre Valour-sykler som er i nærheten gjennom bluetooth. Spørsmålet er om dette egentlig er særlig effektivt, gitt den relativt korte rekkevidden bluetooth har.

All elektronikken i sykkelen lades opp i løpet av en time ved hjelp av en dynamo i forhjulet.

Les også: Denne elsykkelen kan kjøre 45 km/t lovlig i Norge

Vanhawks mener de har klart å lage en sykkel man er tryggere i trafikken med. Vanhawk

Fikk nettopp støtte

Vanhawks fikk opprinnelig 820.000 dollar (6,3 millioner kroner) gjennom crowdfundingnettstedet Kickstarter til å utvikle sykkelen.

Denne uken meldte imidlertid Tech Crunch at selskapet har hentet inn drøye 12 millioner kroner til fra Real Ventures, Relentless Pursuit og en rekke andre investeringsselskaper.

Målet er å komme helt i mål med produksjonslinjen i Taiwan og kunne vokse seg store på sykkelprogramvare.

Kommer til våren

De første syklene kommer på markedet i løpet av våren, før man i løpet av sommeren og høsten skal kunne levere nye sykler med en leveringstid på to-tre uker.

Den billigste versjonen koster 10.900 kroner inkludert frakt. Slenger du på litt flere gir og bedre bremseskiver må du punge ut med 13.200 kroner, som er den dyreste versjonen.

Les også:

Ford lanserer ny elsykkel som kan brettes sammen

Vi tester 5 ulike ståhjulinger

Denne elsykkelen kan kjøre 45 km/t lovlig i Norge