Skremmende: Med VR-briller er det ikke alle som tør begi seg ned de bratte bakkene. Det turte journalisten fra Wired Magazine da han satte utfor på norske Activetainments treningssykkel på CES. (Bilde: ORV)

ACTIVETAINMENT

Norsk VR-sykkel så realistisk at folk ikke turte sykle videre

Lange køer for norsk nyvinning på teknologimesse.

Ingen av de norske utstillerne på teknologimessen CES i Las Vegas hadde større pågang enn Activetainment. Her var det kø fra utstillingen åpnet til etter den stengte.

Hver dag måtte de holde det gående en time etter stengetid fordi de andre utstillerne også ville prøve produktet deres. Det norske selskapet hadde hoppet på CES i siste liten for å få en følelse på hvordan den nye treningssykkelen deres ble mottatt. Det fikk de til gangs.

Det blir forresten litt for snevert å beskrive «ebove B\01» som en treningssykkel. Den er noe midt mellom det og et dataspill og den gjør akkurat det firmanavnet antyder. Det handler om å bygge en bro mellom aktivitet og underholdning. De vil gjøre det morsomt å trene innendørs.

Les også: Disse 20 oppstartsbedriftene bør du følge med på i 2015

Vil lede utviklingen

– Vi liker å se på oss selv som en slags Tesla i denne nye bransjen. Det vi selger er cutting edge, men kundene skal få mer enn de betaler for og vi skal ligge helt i front av utviklingen. Vi er pionerene som skal gjøre det morsomt å trene og å konkurrere med hverandre, sier medgründer og sjef for forretningstutvikling, Jan Arild Svello.

Han rettleder en journalist fra Wired Magazine som sykler alt han er god for med et par VR-briller fra Oculus på hodet. Det er ingen tvil om at kollegaen ikke er helt høy i hatten når han setter ut for de temmelig bratte bakkene han opplever i tre dimensjoner.

Dette er realistisk så det holder.

– Vi har demonstrert dette for folk som ikke har turt å sykle videre selv om de vet at treningssykkelen er godt plantet til gulvet, sier Svello.

Les også: Her har de gym og matteundervisning på én gang

Ikke en vanlig ergometersykkel

«Ebove B\01» er ikke som andre statiske sykler. Den har både gir og bremser. En aktuator beveger den opp og ned i lengderetningen med en hastighet på inntil 5 cm i sekundet. Dette føler brukeren som bakker eller stokker og stein.

Sykkelen kan også bevege seg sideveis, men det er det brukeren som kontrollerer akkurat som på en vanlig sykkel. Hvor stor tråkkemotstand brukeren føler, styres av et dataprogram og det er selvfølgelig realistisk styrt av terrenget sykkelen beveger seg i.

Den som sykler kan se terrenget på en skjerm eller via en projektor. Den heftigste opplevelsen, som gjør at mange rett og slett ikke tør å prøve, kommer imdlertid når de bruker VR-briller. Det sier litt om realismen de opplever.

Se videoen av den innovative treningssykkelen her.

Les også: På tre uker skulle norske gründere erobre Singapore. Slik gikk det

Moro å trene

De fleste som kjøper ergometersykler opplever at de ganske raskt blir brukt som tørkestativer. Svært mange synes det er gørr kjedelig å trene på dem.

Vi tror dette er begynnelsen på noe stort. Sykkelen kan blåse nytt liv inn i treningen. Vi ønsker å etablere en nettplattform hvor folk kan koble seg til alt fra heftige spillopplevelser til mer normale treningsruter. Brukerne skal kunne delta i Tour de France mens løpet går fordi vi har alle dataene om terrenget de sykler i, og kan beregne motstanden de møter. Folk vil også kunne koble seg opp og konkurrere mot hverandre. Da vil de se hverandre på skjermen eller i brillene, sier sjef for produktutvikling Sondre Fossum.

Ideen til sykkelen er det oppfinner og gründer Ziad Badarneh som hadde. De fire andre som var med å starte selskapet, og som utgjør selskapets nåværende ledelse, har bakgrunn fra BI og NHH. Badarneh hadde tenkt på ideen i mange år siden han besøkte en messe for treningsutstyr i Chicago i 2002 og ble slått av mangelen på innovasjon.

Les også: Barna elsker eksperimentet, men etter 72 bøker skjer det noe...

Fleksibel

Programvaren til sykkelen fungerer både på Windows og Android og den kan kobles til både via wifi, bluetooth eller via USB. Sykkelen er konstruert i Norge, men vil bli bygget i Asia. Programvaren utvikles her i landet.

Activetainment har søkt patent på funksjonen til sykkelen og det andre treningsutstyret de jobber med. De er i gang med en romaskin og en tredemølle. Romaskinen vil bevege seg opp og ned i takt med virtuelle bølger og den vil være mer eller mindre sidestabil etter hva slags farkost som velges.

Tredemøllen vil bevege seg både i lengde- og sideretning. I lengderetningen vil brukerne møte opp- og nedoverbakker, mens sidebevegelsene står for et utfordrende terreng.

– Vi har mange andre ideer til treningsapparater også, men i første omgang er det disse tre vi vil lansere. På sikt er målet å tilby en lang rekke produkter til markedet. Vi tror også det vil være en god forretning i å utvikle interaktive treningsløyper enten de er til lands eller til vanns. Vi er super-entusiastiske, både produktet og ideen rundt er god og unik. Det får vi svært mange tilbakemeldinger på, sier Svello.

Det var ikke bare trening- og spillinteresserte og journalister som besøkte Activetainment på CES. De hadde besøk fra Sony, Microsoft, Samsung, Google, LG, Oculus og flere andre kjente selskaper. Etter CES har de fått over et hundretalls kjøpsforespørsler og henvendelser fra markedet.

Les også:

Ny simulator lærer ingeniører å føre regnskap

Ble «featured app». Doblet brukermassen på en uke

Norske gründere samlet inn 1,3 millioner kroner med crowdfunding