TIMELY

Ble «featured app». Doblet brukermassen på en uke

Slik knekte Timely-gründeren App Store-koden.

I fjor omtrent på denne tida bodde Timely-gründeren Mathias Mikkelsen i et kott i Silicon Valley. Siden den gang har utviklingen gått rett vei. Han har til og med rukket å si nei til jobb i Facebook.

Målet med Timely-appen skal være å gjøre timeregistrering morsomt. Forrige uke ble de ført opp som featured app i App Store.

– Å bli featured av Apple er som å finne gull. Det er helt ufattelig verdifullt, og noe jeg har drømt om siden jeg har startet å designe apps, sier Mikkelsen som ikke legger skjul på at han er i ekstase.

Resultatet av å bli "featured" i App-butikken var over en dobling i antall brukere.

Fra 30.000 brukere før fremmingen, hadde Timely 70.000 brukere etter en uke.

Les også: Lars Erik hacker seg inn i kundenes datasystemer

Målrettet innsats

– Hva foregikk i hodet ditt da du så økningen i tallene?

– Ordentlig glede. Glede over at så mange vil bruke arbeidet og verktøyet jeg har bygget. Gleden over at man påvirker dagen til noen, sier Mikkelsen.

At Timely-appen fikk denne statusen skjedde ikke på slump. Mikkelsen forteller at det ligger svært målrettet arbeid. Dette arbeidet førte beviselig til resultater.

– Var det noe nytt i appen som kan ha gjort utslag for Apples beslutning? Noen kriterier som traff?

– Appen er splitter ny. Vi har laget alt på nytt. Jeg tror det som traff er måten vi designer apper på. Fokuset vi har. Det er ikke masse dill, det er én oppgave som skal være ekstremt bra. Det er veldig brukervennlig. Det er også viktig at man bruker nye teknologier Apple har lansert, sier Mikkelsen.

Timely-gründeren utdyper:

– Poenget med featured-apper er å vise det beste som kan lages på denne plattformen. Apper som andre utviklere skal bruke som inspirasjon.

Les også: Derfor dropper flere hjemmekontor

Timely ble gjenoppbygget fra grunnen. Arbeidet ga vanvittige resultater. Timely

En i mengden

Av 1,5 millioner apper på Apples App Store, vil naturligvis mange forsvinne i mengden.

For å bli lagt merke til, mener Mikkelsen at man ikke kommer utenom å måtte lage et virkelig godt produkt.

– Lag noe sabla bra. Alt annet faller sammen hvis man ikke lager noe som er ordentlig bra. Så lenge det er på plass, så må man tenke kreativt. Hva er det du må si for at de ser appen i riktig lys? Hva er det som faktisk er så bra med dette, og som også passer med Apple sine verdier og mål? Og hvordan kommer man seg faktisk "inn" slik at de faktisk ser ordentlig på appen og vurderer den?

Mikkelsen sier at de fleste ikke en gang blir vurdert og blir avvist på sekundet. Hans egen kamp for å få featured-status var i seg selv litt av et eventyr.

Les også: Denne appen kan bli mattelærerens store hodepine

Mathias Mikkelsen er i disse dager aktuell med appene Timely og Sporty. Timely

Lang kamp, kort fortalt

Mikkelsen beskriver standhaftig utsending av e-poster til Apple, inkludert Tim Cook. Dette og et par små hvite løgner på veien gjør at han til slutt får en invitasjon til Apples utviklerkonferanse WWDC.

Her får han sjansen til å pitche appen i 20 minutter for to Apple-representanter som han ikke vet hvilken avdeling tilhører. Praten går radig om designfilosofi, fokus og kvalitet fram til den avmålte tiden er over.

– Jeg går ut av rommet og rundt hjørnet og begynner å le av glede. Dette var det beste som kunne skje i løpet av disse fem dagene konferansen varer, sier Mikkelsen.

Mikkelsen får et visittkort med en e-post-adresse av "John". Han har kommet ett steg videre, men han tenker at Timely fortsatt er milevis fra å bli "featured". Han må sette foten i døråpningen til Apple.

– De må få lov til å trykke, se animasjonene og faktisk bruke den. Det holder ikke å vise noen bilder, sier Mikkelsen.

En stund senere sender han en mail til "John" og sier han skal på lunsj hos Apple. Han spør om han i samme slengen kan svippe en tur innom og vise fram appen. Mikkelsen forteller at lunsjen er ren fiksjon, men han får avtalt et møte.

Alt klaffer under presentasjonen, men etter dette hører han ikke noe mer fra Apple. Fram til en torsdag da han får en sms fra en kompis.

– Appen din er ikke vanskelig å finne, står det i tekstmeldingen.

Mikkelsen sjekker App Store. Timely-appen er "featured app" i 93 land.

– Nedlastninger renner inn, og det går fra 30 000 brukere til 70 000 brukere i løpet av 9 dager, sier Mikkelsen.

Les også: Ikke gjør disse 7 feilene når du mingler

Mathias Mikkelsen i sin hybel i Silicon Valley fra TUs oppslag i 2013. Ed Moyse

Amazon vil også ha

Ikke bare Apple har lagt merke til Mikkelsens timeføringsapp.

– Amazon tok kontakt og ville at vi skulle lage Timely til Amazon App Store. Mot at vi prioriterte dem, så lovet de oss mengder med markedsføring. Det har også kommet flere henvendelser fra investorer som vil introdusere selskapene sine, sier Mikkelsen.

Les også:

Jobbet 2-4-turnus. Fant opp unikt pumpesystem på fritiden

Dette er kortsvindlernes 5 sleipeste teknikker

Denne skaper sladd-trøbbel i politiets arkiv