Elsykkelen skal egne seg spesielt godt til pendlere. Den kan foldes sammen og tas med på både tog og buss.
Elsykkelen som er beregnet som budsykkel er mer solid bygget, men kan ikke foldes sammen på samme måte som personsykkelen. (Bilde: Chris Reeve,Chris Reeve)

ELSYKKEL

Ford lanserer ny elsykkel som kan brettes sammen

Vil gjøre det morsommere å pendle.

Mange bilprodusenter er ute etter nye måter å tjene penger på. Så for å øke salget også i byer der det ikke er plass til flere biler, har bilprodusenten Ford nå lansert en foldbar elsykkel.

Sykkelen er produsert i samarbeid med Canadiske Dahon, og ble lansert på mobiltelefonkonferansen Mobile World Congress i Barcelona.

Les også: Denne elsykkelen kan kjøre 45 km/t lovlig i Norge

To ulike varianter

Elsykkelen kommer i to ulike varianter, én er beregnet på pendlere og den andre er en budsykkel. Begge varianter er knyttet opp til en smarttelefon-app som gir detaljert navigasjon, skriver selskapet i en pressemelding.

Utviklingen av syklene er en del av Fords smartmobilitetsplan. Selskapet er opptatt av å studere hvordan elsyklene kan integreres med biler og offentlig transport.

– Det er mange måter en kan komme seg rundt i en by på, vi har behov for å koble sammen alle disse ulike transportmåtene, sier Ken Washington, administrerende direktør for Ford forskning.

Les også: Hjulet gjør sykkelen elektrisk og snakker med telefonen

Ford elsykkel til bud
Elsykkelen som er beregnet som budsykkel er mer solid bygget, men kan ikke foldes sammen på samme måte som personsykkelen. Chris Reeve,Chris Reeve

Skaper trivsel

En britisk studie om trivsel blant pendlere har konkludert med at pendling i de fleste tilfeller har negativ effekt på folks trivsel.

Washington har stor tro på at man ved å kombinere elsykkelen med både bil og offentlig transport vil gjøre det langt enklere å komme seg rundt i store byer. Og dermed øke pendlernes trivsel i hverdagen.

– Å enkelt kunne flytte seg mellom biler, busser, tog og elsykler kan gjøre en stor forskjell både for pendlere og for de som leverer varer, tjenester og helsetjenester i store byer, sier han.

Les også: Unngå denne blemmen når du kjøper elsykkel

Tekniske løsninger

De nye elsyklene til Ford er utstyrt med en 200 watts motor og kan kjøre i opptil 25 kilometer i timen. Dette er 50 watt under maksgrensen på 250 watt som er øvre effektgrense for uskiltede elsykler i Norge. Sykkelen har en batterikapasitet på ni amperetimer.

Sykkelen har bakovervendte sensorer som varsler syklisten om når andre kjøretøy kjører forbi bakfra ved å vibrere styret.

En applikasjon, som foreløpig kun kan lastes ned på Iphone 6, gir syklisten detaljert navigasjon. Den kan kobles opp mot kollektivsystemer, og varsle syklisten om innstilte tog og busser.

Ford er ikke den første bilprodusenten som ønsker å satse på elsykler. Tidligere har både Mercedes, BMW, Volkswagen, Toyota og Honda lansert egne elsykler.

Les flere nyheter om elsykler