Fylkesvei 40 i Numedal er en viktig gjennomfartsåre i gamle Buskerud fylke. Men: Den er også en av de mest ulykkesutsatte veistrekningene i fylket.
I desember i fjor lyste Vegvesenet ut et eget prosjekt som trafikksikkerhetstiltak på strekningen. Prosjektet håndteres nå av Viken fylke.
Arbeidene går ut på å utbedre sju kurver, tre i Flesberg kommune og fire i Rollag kommune. Veien skal utvides, og det skal monteres midtrekkverk.
Det er omtrent fem mil mellom første og siste kurve.
ÅDT er i dag på cirka 3400 for kurve 1 og 2, og andelen tunge kjøretøy utgjør rundt ti prosent. For resten av kurvene ligger ÅDT på grovt regnet rundt 2200, med en andel tunge kjøretøy på 11-12 prosent.
Disse tre hadde gitt pris på oppdraget da fristen gikk ut:
Entreprenør | Tilbudspris i kr. eks. mva. |
Morgedal Entreprenør | 28.473.240 |
Kaare Mortensen Buskerud | 39.168.730 |
Isachsen Anlegg | 45.757.116 |
Morgedal Entreprenør er tildelt oppdraget.
Noen av de anslåtte mengdene i prosjektet:
- Fjellsprengning: 15.000 m3
- Skjæring løsmasser: 4.800 m3
- Forsterkningslag: 6.000 m3
- Rundt 1.400 meter betongrekkverk
- Omkring 1.000 meter stålrekkverk
- Asfalt: 20.000 m2 slitelag
- Bergsikring: Cirka 300 bolter og rundt 1.500 m2 isnett
Dato for ferdigstilling er 30. oktober 2020.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Banebrytende innen håndtering av elektro- og automasjonssystemer](https://images.gfx.no/1000x333/2832/2832353/GFS_1600x900.jpg)
![Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.](https://images.gfx.no/130x87/2743/2743344/PA1101412400.jpg)
På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet