ELEKTRISK

Stopper utlevering av hydrogenbiler etter Uno-X-eksplosjonen

Toyota og Hyundai stanser utleveringen midlertidig, men satsingen på hydrogenbiler skrider frem som før.

Toyota Mirai på en av fire hydrogenfyllestasjonene i Hamburg.
Toyota Mirai på en av fire hydrogenfyllestasjonene i Hamburg. Bilde: Per Erlien Dalløkken
11. juni 2019 - 13:06

De to norske leverandørene av hydrogenbiler har stoppet utleveringen i påvente av mer informasjon om eksplosjonen mandag.

En hydrogentank førte til en kraftig eksplosjon på Uno-X-stasjonen i Sandvika, og hydrogenselskapet Nel har stengt i alt ti stasjoner etter ulykken. De to resterende stasjonene i Norge, som befinner seg i Bergen og Hvam i Akershus, er blant de stengte.

Informasjonssjef i Toyota Norge, Espen Olsen, sier til TU at de har stoppet utlevering av hydrogenbiler, og tilbyr eiere å låne en annen bil gratis mens fyllestasjonene er stengt.

– Vi vet ikke nøyaktig hva som skjedde på Uno-X stasjonen ennå, så vi ønsker ikke å spekulere. Men vi stopper utleveringen inntil vi har fått vite hva som har skjedd, samt av praktiske hensyn siden det ikke er mulig å fylle drivstoff nå, sier Olsen.

– Endrer ikke vårt syn på hydrogen

Ulykken legger foreløpig ingen hindre for Toyotas satsing på hydrogenbiler, ifølge informasjonssjefen.

– Dette endrer ikke vårt syn på hydrogen, og det er viktig for oss å påpeke at hydrogenbiler er minst like sikre som vanlige biler. Selve hydrogentankene er så robuste at du skal kunne skyte på dem med pistol uten å slå hull i dem.

Olsen legger til at alle hydrogenkomponentene er plassert på utsiden av karosseriet, slik at ved en eventuell lekkasje vil det stige opp i luften og forsvinne raskt.

Frederik Selvaag er styreleder og største eier i det saksøkte selskapet Confidee, som anklages for å ha tappet den etablerte konkurrenten Elmatica for ansatte.
Les også

Oppstartselskap saksøkt for å ha rappet 17 ansatte fra konkurrent

Toyota Norge kjenner ikke til liknende hendelser ved hverken hydrogenbiler eller -fyllestasjoner.

– Vi er veldig trygge på at vi vil komme tilbake til en normalsituasjon etter ulykken hvor vi gjenopptar utleveringen, sier Olsen.

Ingen steder å fylle drivstoff

Toyota planlegger å selge om lag 20 hydrogenbiler i Norge i år. Hittil har de solgt 7.

At de nå stopper utleveringen vil få en viss økonomisk konsekvens for selskapet, siden det koster en del å leie ut biler til Toyota Mirai-eierne som nå ikke har noe sted å fylle drivstoff.

Toyota jobber nå med neste generasjon i hydrogenbilserien, og bygger en ny fabrikk i Japan. Den nye modellen skal etter planen settes i produksjon i løpet av 2020, og volumet økes fra 3000 til 30.000 biler.

Vis mer

Markedsdirektør Christian Stenbo i Hyundai bekrefter at også de har satt utleveringen av hydrogenbiler på vent.

Det er kun Toyota og Hyundai som leverer hydrogenbiler i Norge.

Stenbo slår fast at det ikke er grunn til å sette spørsmålstegn ved sikkerheten i deres hydrogenbiler etter ulykken, og at Hyundai's fabrikker og systemer er tilrettelagt for å fortsette serieproduksjonen av hydrogenbiler.

– Hva blir konsekvensene av at dere nå stopper utleveringen?

– Først må en finne årsaken bak ulykken. Deretter må fyllestasjonene åpne, og da vil vi gjenoppta utleveringen av hydrogenbiler, svarer markedsdirektøren.

I motsetning til Toyota har ikke Hyundai et mål om bilsalg per år i Norge - de selger til dem som vil ha.

Slakter hydrogenbiler 

DNV-GL har slaktet hele hydrogenbilsatsingen, med en knusende rapport til regjeringen tidligere i år.

DNV GL tror at både elbiler og hydrogenbiler vil være billigere å eie enn fossilbiler innen 2025, men at hydrogenbiler vil være dyrere om man ser innkjøpspris og driftskostnader samlet.

I fjor ble det solgt 54 hydrogenbiler i Norge, likt fordelt mellom Toyota Mirai og Hyundai Nexo. Året før ble det solgt 57.

I Norge har vi totalt 160 hydrogenbileiere, ifølge de siste tallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

En bussfører omkom og en bussfører ble kritisk skadd som følge av en frontkollisjon mellom disse to bussene i desember 2022.
Les også

Havarikommisjonen: Bussens konstruksjon var skyld i at sjåfør døde i frontkollisjon

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.