Brabus stiller i Frankfurt med blant annet to ombygde MB E-klasser. En elbil (foran) og en plug-in-hybrid, (Bilde: Stein Jarle Olsen)

Tesla-rekkevidde i elektrisk E-klasse

FRANKFURT: Brabus har en cv som strekker seg tilbake til 1977 når det gjelder å bygge om og trimme Mercedes-Benz-modeller.

På årets Frankfurtmesse overrasket Brabus med to konverteringsbygg.

En MB E-klasse har fått elektrisk drivlinje og et monster av et batteri, en annen E-klasse er bygget om til en plug-in-hybrid.

Les også: Bærekraftige hestekrefter

320 kW og 350 km

Brabus er kjent for sitt notoriske effektjag og gjør selvsagt ikke skam på seg selv når de bygger elbil heller.

Den helelektriske E-klassen har fire elmotorer fra britiske Protean Electric som til sammen yter 320 kW med et dreiemoment på 3 200 Nm.

Hver navmonterte motor, som altså yter 80 kW, veier kun 31 kilo og har en diameter på kun 42 centimeter.

Les også: Verdens råeste hydrogenbil

Hvert hjul har en 80 kW elmotor. Foto: Stein Jarle Olsen

Litiumionebatteriet har en kapasitet på 56 kWh. Ifølge Brabus er energibruken med alle fire motorer 0,24 kWh/km som gir bilen en rekkevidde på 240 kilometer etter EUs testsyklus (NEDC).

I ecomodus, der blant annet effektuttaket er begrenset til 50 kW per motor, mener Brabus at elbilen har en rekkevidde på cirka 350 kilometer på én lading.

Les også: Hydrogen-Mercedes til kun 300 000 kroner

Ingen pris

Topphastigheten oppgis til 220 kilometer i timen og akselerasjonen fra 0–100 km/t går på 6,9 sekunder. Fra 60–120 km/t akselererer den 2 190 kg tunge elbilen på 5,0 sekunder, sammenlignet med MB E500 4Matic som bruker 5,2 s.

Brabus opplyser at de har spredt cellene i litiumionebatteriet (LiCoMn) for å sørge for optimal vektdistribusjon.

Med et kostbart utgangspunkt, som en E-klasseglider tross alt er, og et slikt batteri, er det kanskje ikke så rart at Brabus ikke oppgir noen pris på utstillingsbilen.

Les også: Sparer 70 000 med elbil

Ladbar hybrid

Når det gjelder hybriden, har Brabus tatt utgangspunkt i en E220 cdi og tilført to av de samme Protean-elmotorene på bakakslingen.

Brabus har selvsagt også trimmet dieselmotoren på 2,2-liter opp til 147 kW og øket dreiemomentet fra 400 til 450 Nm. I tillegg kommer altså elmotorer på 160 kW som får strøm fra et litiumionebatteri på 18,6 kWh. Det holder til 120 km kjøring med kun elektrisk drift.

Hybridversjonen har lagt på seg 255 kilo sammenlignet med en ordinær E220 cdi, men klarer likevel å akselerere fra 60–120 kilometer i timen på 5,6 sekunder.

Les også: Her er Fiskers nye hybrid

Luksusrakett

Brabus har naturligvis ikke stilt opp i Frankfurt uten en konvensjonell trimmet.

Denne gangen er det en CLS som takket være en 588 kW V12 biturbo er en av verdens raskeste sedaner med en oppgitt topphastighet på over 370 kilometer i timen. Brabus opplyser for øvrig at toppfarten er elektronisk sperret på 350 km/t (!) av hensyn til dekkene.

Bilen heter Brabus Rocket 800 som henspiller på effekten (i hestekrefter). Denne er til salgs, for 429 000 euro.

Les også: A2 gjør comeback – som elbil

Brabus Rocket 800. Foto: Stein Jarle Olsen

Les også:

Renault med 37-tommer i døra

Opel med billig-elbil

Det nye Ford-fjeset

Peugeots første plug-in