Nei, dette er ingen drosjeholdeplass, men et bilde fra Nissans promotur med Leaf som var innom Oslo den første uka i august. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Sparer 70 000 med elbil

Det er konklusjonen i en beregning Grønn Bil har gjort i samarbeid med Norges Taxiforbund.

Drivstoff og bompenger

Her sammenlignes Nissan Leaf som drosje med Mercedes-Benz B200 cdi automat og E220 cdi T aut.

For den minste av dieselbilene, B-klasse, er innsparingspotensialet 21 000 kroner årlig. For E-klasse er den på hele 70 000 kroner i året.

Det som taler i elbilens fordel er i hovedsak lavere innkjøpspris, 255 000 kroner i forhold til 410 000 kroner for E-klasse, sparte drivstoffkostnader og bompenger. Regnestykket tar med andre ord utgangspunkt i en oslodrosje.

Forutsetningen er 70 000 kjørte kilometer per år, samt at Leaf-en avskrives i sin helhet på disse tre årene.

Det er flere parametre som er verdt å merke seg. Hele beregningen kan du lese her

Hurtiglading

Nissan Leaf har en offisiell rekkevidde på 175 kilometer per lading etter den europeiske kjøresyklusen NEDC. Nissan oppgir selv at rekkevidden kan variere fra 76 (i verste fall) til 220 kilometer, avhengig av klima, topografi og kjørestil.

Les også: Nå kan du prøve årets bil

Selv om elbilen har fem seter og brukbart volum i bagasjerommet, og slik sett kan fungere som drosje, kan den såkalte rekkeviddeangsten fortsatt ligge der som et hinder.

Prosjektleder Ole Henrik Hannisdahl i Grønn Bil mener hurtiglading kan bøte på dette.

– Det vil ved utgangen av 2011 være anslagsvis 30 hurtigladere for elbil i Norge, i hovedsak i og rundt storbyene våre. Disse gjør det mulig for drosjesjåfører å lade bilen for eksempel mens man spiser. Dermed unngår man å gå glipp av turer som følge av tomt batteri, påpeker han i meldingen.

Også Jørn Berthelsen i Norges Taxiforbund påpeker at bedre tilrettelegging vil senke barrieren for drosjeeiere å bytte til elbil.

– Når vi kan plugge inn bilen på holdeplass, holder vi varmen med strøm på vinterstid og unngår unødvendig tomgangskjøring. Det er fortsatt usikkerhet knyttet til el-taxier, slik som batterilevetid og restverdi. Ladetid utover 30 minutter er også kritisk for produktiviteten ved det enkelte skift, påpeker Berthelsen som likevel tror elbiler vil bli en nisje i drosjenæringen framover.

Et stadig økende antall slike hurtigladere kan gjøre det mer attraktivt for drosjeselskapene å supplere flåten med elektriske biler. Foto: Per Erlien Dalløkken

Mange el-drosjer i Trondheim

Det nærmer seg tre år siden den første elektriske drosjen startet sitt virke – en 2008-modell Think City.

Den er det Audun og Arne Asphjell i Ecotaxi i Trondheim som kjører.

Les også: Far og sønn først med elbiltaxi

Den store strømstyrkeprøven

Det er i ferd med å bli flere elektriske drosjer i Trøndelag: Det nystiftede selskapet EV Power AS har fått støtte av Transnova til et hurtigladingsprosjekt som skal presenteres i neste uke. Etter det TU kjenner til, skal prosjektet i første omgang handle om å sette seks Nissan Leaf inn i drosjekjøring mellom Trondheim og Trondheim lufthavn Værnes.

I prosjektet samarbeider nevnte EV Power, NTE, Trøndertaxi, Avinor og Trondheim kommune ved Green Highway.

Prosjektet Grønn Bil er Energi Norges instrument for å jobbe for å få 200 000 ladbare biler på norske veier innen 2020.