I NIDAROS: Etter 40 timers tur og to overnattinger var Arne og Audun Asphjell hjemme i Trondheim med sine Think-taxier. (Bilde: Privat)
Slik ser energiregnskapet ut for de to Think-taxienes første langtur.
ELTAXI: Samferdselsminister Liv Signe Navarsete var første passasjer i Think-taxien. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
PÅ HJERKINN: Arne Asphjell er meget fornøyd med vinterframkommeligheten til Think City, men måtte kjøre uten varmeapparat for ikke å redusere rekkevidden for mye. (Bilde: Privat)
KREVER FRITAK: Elbiler har momsfritak ved innkjøp i dag, men elektriske drosjer må fortsatt betale åtte prosent moms for oppdragskjøring. Det krever Ecotaxi at noen i bygningen bak ordner opp i. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
FAR OG SØNN: Arne (t.h) og Audun Asphjell står bak pionérprosjektet Ecotaxi. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Den store strømstyrkeprøven

Thinks nye elbil heter City av en grunn.

Den er ment for bykjøring, ikke langkjøring. Rekkevidden på 17-20 mil gjør det nødvendig med minst to ladinger mellom Oslo og Trondheim.

Les også:_ Må kjøre i varmedress

Først med eltaxi

Men når Arne og Audun Asphjell i Ecotaxi AS i Trondheim denne uka satte Nordens første eltaxier i trafikk, var det aldri snakk om annet enn å hente Think Cityene på fabrikken i Aurskog og kjøre dem hjem for egen maskin.

– Det ble en meget lærerik pionérferd over Dovre i eltaxi. Det var i utgangspunktet en noe dristig tur, og det ble rene krasjkurset i ladeteknikk. Vi vet allerede mye om hvordan Thinkene kommer til å arte seg i drosjetrafikk, forteller Arne Asphjell.

Sivilingeniøren har underveis laget et energiregnskap for bilene (se egen tabell).





Behøver ladepunkter

En av lærdommene er at det trengs en infrastrukturell utbygging langs veiene når elbilene brer om seg.

– På Lillehammer skulle vi lade på Statoil, men begge bilene ble koblet på samme kurs. Da vi kom tilbake etter to timer hadde ladingen stoppet, trolig på grunn av sprengt sikring. På sikt håper vi at alle bensinstasjoner får rekker med 16 ampere utekontakter og strømmålere, sier Asphjell.

De 50 milene fra Aurskog til Trondheim ble gjennomført med mange klattladinger, der far og sønn Asphjell erfarte at det var gunstigst å holde seg innenfor 20 og 80 prosent av ladekapasiteten.





Kald men god vinterbil

Farten ble holdt mellom 60 og 70 kilometer i timen, ettersom dette er den mest energieffektive hastigheten.

Det mest ukomfortable for sjåførene var nok at varmeapparatet på 4 kW måtte holdes avskrudd hele veien for ikke å redusere rekkevidden dramatisk. Og det var mye vinter i Gudbrandsdalen og over Dovrefjell sist helg. Derfor var drosjebukser og slips erstattet med varmekjeledresser og topplue.

– Det var tidvis både speilglatt og mye snø på veiene. Men Thinken tar seg imponerende godt fram på vanskelig føre, forteller Asphjell.





Lønnsomt selv med moms

Think Cityene bærer serienummer 1 og 2 og skal kjøre for TrønderTaxi. I forrige uke ble de vist fram i Oslo. Første passasjer var samferdselsminister Liv Signe Navarsete.

– Jeg skulle ønske at vi fikk mange slike Think-drosjer. Vi i regjeringen skal gjøre vårt ved å bygge ladestasjoner, sa Navarsete.

Hun kunne imidlertid ikke love eltaxiene fritak for momsen på åtte prosent som legges på drosjekjøring.

Likevel ser det ut til å bli et pent regnestykke for drosjeeierne, selv om de kan få noen utfordringer med rekkevidden gjennom en hel dag.

– Vi kommer til å bruke strøm for 80 øre per mil i stedet for 10 kroner i drivstoff som er det vanlige. Dessuten er det ikke noe problem at Thinken kun har ett passasjersete. Mellom 50 og 80 prosent av turene i dag er med bare én passasjer, sier Audun Asphjell.