Denne uka er sju spanskregistrerte Nissan Leaf på plass i Oslo og tilgjengelig for prøvekjøring. Norske forhandlere får ikke ordinære demobiler før i høst. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Nå kan du prøve årets bil

Hittil har det stort sett vært journalister og bransjefolk som har kunnet prøve Nissan Leaf – elbilen som er kåret til årets bil i Europa og verden.

Men denne uka er det sju biler tilgjengelig for prøvekjøring for folk flest.

Nissan har inntatt Aker Brygge og inviterer folk flest til å prøvekjøre elbilen Nissan Leaf. Foto: Per Erlien Dalløkken

Salgsstart om en måned

Det er en mobil miniatyrversjon av et utstillingsrom som står permanent i O2 arena i London som nå er på turné. Til og med søndag blir utstillingen stående på Bryggetorget på Aker Brygge i Oslo før den fraktes videre til Stockholm og København.

Spesielt inviterte er de 1 200 såkalte håndsopprekkerne her til lands, altså folk som har varslet sin interesse for Leaf på Nissans nettsider.

Markedssjef Frode Langli vil foreløpig si lite om antall biler som kommer til Norge i år og salgsmål for neste år, annet enn å oppgi salgsstart til september og at de første bilene leveres en gang i fjerde kvartal.

Langli mener det er realistisk at den norske bilparken består av ti prosent elbiler i 2020.

– Selv her i Norge, som har mange gode insentiver, må markedet for elbiler fortsatt modnes. Det tar tid. Jeg tror at når vi nå kommer med den første prisgunstige elektriske bilen i C-segmentet, vil flere erfare at elbil kan være mer enn pendling mellom Asker og Oslo, sier Langli.

Frode Langli er markedssjef i Norge for Nissan Nordic Europe. Foto: Per Erlien Dalløkken

Velutstyrt

Som tidligere omtalt skal Nissan Leaf selges for 255 000 kroner.

Både bil og elbilkomponenter som batteripakken har fem år/100 000 km garanti. På dette tidspunktet sier Nissan at batteriet vil ha minst 80 prosent av den opprinnelige kapasiteten. Holdbarheten er naturligvis avhengig av hvor mange ladesykler det gjennomgår.

I tillegg kommer et fem års abonnement på telematikksystemet som kalles Carwings og en elbilspesifikk veihjelp.

Alle bilene kommer fullt utrustet med en satellittnavigasjon med stor skjerm og ryggekamera. Det eneste tilleggsutstyret som er mulig å bestille, er et lite solcellepanel på takspoileren som gir noe strøm til 12V-batteriet. Dette koster 2 800 kroner ekstra.

Dette solcellepanelet er det eneste ekstraustyret som er mulig å bestille på Nissan Leaf. Foto: Per Erlien Dalløkken

Med det innebygde simkortet er Leaf til enhver tid online, og det er mulig å kommunisere med den via en mobilapp eller datamaskin. Her kan for eksempel lading og klimaanlegg fjernstyres, batteristatus kontrolleres eller ei rute kan opprettes og sendes til navigasjonssystemet på forhånd.

Kommunikasjonsløsningen Carwings er det for øvrig Telenor Connexion som leverer.

Pakker inn batteriet for norsk vinter

Bilene som skal leveres i Norge leveres med en nordisk tilpasning.

Dette inkluderer setevarme foran og bak, oppvarmede speil og ratt og et batterivarmesystem som skal minimere kapasitetstapet i kaldt vær.

De spanskregistrerte bilene som TU kjørte i Oslo mandag hadde naturlig ikke dette systemet, slik at vi ikke har sett det. Men Nissan beskriver det som et varmeteppe montert rundt batteripakken som sørger for at temperaturen aldri kommer under minus 17 grader celsius.

Stille

Elbiler er kjent for å være lydløse. Det er kun en halv sannhet – mindre sofistikerte elbiler har ved siden av mye skrangling gjerne en elektrisk hvinelyd à la trikk i akselerasjon.

Denne er totalt fraværende i Leaf, som er en meget stille bil selv når akselerasjonspedalen trykkes helt inn og gir maksimalt med strøm til elmotoren som yter 80 kW/280 Nm. Toppfarten fikk vi ikke testet. Den oppgis til 145 km/t.

De som synes frontlyktene gir et litt spesielt fjes på Leaf, kan tenke på at lyktene ved siden av å gi lys har som sideoppgave å lede vindstrømmen vekk fra speilene og redusere vindstøy. En og annen Nissan-ingeniør har sågar hatt som oppgave å designe bortimot lydløse vindusviskerne.

Nissan Leaf er lengre enn både VW Golf og Ford Focus, men noe smalere. Selv om batteriet er plassert under gulvet, tar ombordladeren en del av plassen bak, slik at bagasjevolumet (330 liter) er mindre enn en del konkurrenter.

Alle må ha hurtiglader

Nissan Nordic Europe er nå midt i sertifiseringsprosessen av kommende norske Leaf-forhandlere. Langli tør foreløpig ikke si hvor mange forhandlere det blir her til lands.

For å kunne selge Leaf må forhandlerne blant annet fylle visse krav til verkstedkompetanse og kundetilfredshet, samt at de må investere i en egen hurtiglader.

Leaf benytter den japanske ladeløsningen Chademo som kan lade med opp til 50 kW effekt.

Les også: 2011 er elbilens år null

Samtlige norske Leaf-forhandlere må installere slike hurtigladere. I utgangspunktet blir dette offentlig tilgjengelige ladepunkter. Foto: Per Erlien Dalløkken

Fra 76 til 220 km

Etter den europeiske kjøresyklusen NEDC har Leaf en offisiell rekkevidde på 175 kilometer. Batteriet som rommer 24 kWh kan bidra til både lengre og atskillig kortere kjørelengde avhengig av klima, topografi og ikke minst kjørestil.

Nissan oppgir worst case til 76 kilometer, da med en gjennomsnittshastighet på 81 km/t, 35 varmegrader ute og AC på full styrke.

Den optimale hastigheten er 60 km/t, og med dersom strømmen utelukkende går til framdrift skal det være mulig å presse Leaf til 220 kilometer på en lading.

Første elbil med fem stjerner