Med forskningskjøretøyet/konseptet F125! viser Mercedes-Benz at også framtiden har plass til store luksussedaner. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Verdens råeste hydrogenbil

FRANKFURT: En rask, luksuriøs og ikke minst teknologisk spennende brenselcellebil har hedersplassen i Mercedes-Benz-hallen på Frankfurtmessen.

Nok en måkevinge

F125! heter konseptet som ikke bare markerer at Mercedes-Benz har produsert biler i over 125 år, men også at den tyske bilgiganten fortsetter å satse tilsynelatende helhjertet på hydrogen.

– Hva er bedre enn en toseters gullwing med stjerne foran? Jo, en gullwing med stjerne og fire seter, sa Mercedes-Benz-sjefen Dieter Zetsche.

Gullwing med bakseter: F125! Foto: Per Erlien Dalløkken

Han la samtidig til at dette kan være konturene av en framtidig S-klasse.

Det er grunn til å understreke at ordet “framtidig” i denne sammenhengen fort er 15 år fram. Dette er et såkalt forskningskjøretøy som tar mål av seg å peke ut en mulig luksussedan for 2025.

– Når det blåser på Frankfurtbørsen like her borte, vil vi i bilindustrien sende et tydelig signal om at her er alle lys grønne. Vi satser tungt på teknologi uten å gjøre noen offer, understreker Zetsche.

350 Wh/kg

Batteripakken i F125! er langt større enn på for eksempel B-klasse F-Cell. Energikapasiteten er på hele 10 kilowattimer. Det er heller ikke et litiumionebatteri, men et litium-svovel-batteri (Li-S).

På cellenivå er energitettheten på 350 Wh per kilo, og Mercedes-Benz mener at hele batteriet har potensial for tilsvarende tetthet.

Hvilket er tregangeren i forhold til litiumionebatteriene som sitter i dagens elbiler. Spørsmålet er om ingeniørene i Deutsche Accumotive, et datterselskap av MB og Evonik, kommer til å løse levetidsutfordringene til denne batterikjemien.

Hydrogentanken, som i konseptet faktisk er integrert i chassiset, har kapasitet til 7,5 kilo hydrogen ved 700 bar.

F-Cell og E-Cell

Men F125! har ikke bare framtidig teknologi, den kombinerer også teknologien fra to biler som allerede er produsert i mindre serier, nemlig hydrogenbilen B-klasse F-Cell og elbilen SLS AMG E-Cell.

Brenselcellen er hentet fra B-klassen, som for øvrig også finnes med norske skilter, mens den elektriske drivlinja er hentet fra den elektriske supersportsbilen.

Det vil si fire elmotorer plassert ved hvert hjul som til sammen leverer maksimalt 230 kW effekt (170 kW kontinuerlig).

Dette gjør F125 i stand til å akselerere fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,9 sekunder, fra 80–120 km/t på 3,2 sekunder og nå en topphastighet på 220 km/t.

Likevel forbruker ikke bilen mer enn 0,79 kilo hydrogen per 100 km (0,27 liter dieselekvivalenter på mila).

– Vi har 30 års hydrogenerfaring og mye av teknologien er allerede her. Vi snakker om science og ikke fiction, sier den munnrappe MB-sjefen.

Les også: Norgesvante stjernebiler

Første fullblods hydrogenbil er her

Foto: Per Erlien Dalløkken