SLS AMG E-Cell (i bakgrunnen) og B-klasse F-Cell lyser godt opp på MB-standen i Detroit. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Dr. Dieter Zetsche, styreleder i Daimler og sjef for Mercedes-Benz. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Norgesvante stjernebiler

Mercedes-Benz B-klasse F-Cell

  • Maks motoreffekt: 100 kW
  • Vedvarende effekt: 70 kW
  • Maks dreiemoment: 290 Nm
  • Topphastighet: 170 km/t
  • Akselerasjon 0–100 km/t: 11,4 s
  • Egenvekt: 1 809 kg (339 kg mer enn B-klasse 200 Cdi)
  • Nyttelast: 275 kg
  • Bagasjeromvolum: 545 l (1 345 l med nedfelte bakseter)
  • Drivstofforbruk: 0,97 kg H2/100 km (etter ny EU-kjøresyklus)
  • CO2-utslipp: 0,0 g/km (lokalt)
  • Rekkevidde: 385 km
  • Cellestackteknologi: PEM, Proton Exchange Membrane
  • Tankkapasitet: 3,7 kg H2 ved 700 bar trykk
  • Batteriteknologi: Væskekjølt litiumionebatteri på 1,4 kWh
  • Kaldstartevne: Ned til – 25 grader celsius

Mercedes-Benz SLS AMG E-Cell

  • Har fire elmotorer, to på hver aksling, som yter til sammen 392 kW og 880 Nm
  • Litiumionebatteriene på prototypen har en energikapasitet på 48 kWh. Batteripakken består av tre moduler plassert henholdsvis i midtkanalen under gulvet og i hekken rett over bakakslingen
  • Batteriene skal produseres av Deutsche Accumotive, et selskap som Daimler og Evonik samarbeider om
  • Akselererer fra 0 til 100 kilometer i timen på cirka fire sekunder
  • Mercedes har tenkt å serieprodusere bilen neste år, med lansering høsten 2012

DETROIT: I hver sin nyanse av grell gul, står de to bilene som har fått hedersplassen på Mercedes-Benz-standen i Detroit.

Norgesvenner

Begge er elektriske.

SLS AMG E-Cell er den mildt sagt sportslige elbilen som MB har tenkt å lansere om under to år. B-klasse F-Cell er en brenselcellebil som nok trenger dobbelt så lang tid på baken før den er markedsklar.

Imidlertid er begge norgesvenner gode nok til å få Se og Hør-lusekofte:

F-Cell skal produseres i 150 eksemplarer til EUs største demonstrasjonsprosjekt for hydrogen som nå er i gang. Flesteparten skal gå i Tyskland, men Norge er plukket ut til å teste ut ti av bilene.

Les mer om detaljene i prosjektet i denne artikkelen:

Første fullblods hydrogenbil er her

Og når SLS AMG E-Cell skal promoteres for det amerikanske publikum, er det bilder fra testkjøringen langs Atlanterhavsveien på Nordmøre i fjor som ruller over de tre storskjermene.

Les også: Super-elbil på norske veier

Verdensturné

I tillegg til demonstrasjonsprosjektet som skal teste F-Cell-bilene i dagligdags bruk, skal den gule hydrogenbilen nå bli en «global ambassadør for elektrisk mobilitet» som er beskrivelsen Mercedes-Benz har klekket ut.

Konkret skal den ut på en 125-dagers verdensturné som starter hjemme i Stuttgart, går gjennom Europa til USA, Australia, gjennom Kina og Russland til Norden og ned til Tyskland igjen.

Ifølge dr. Thomas Weber, styremedlem i Daimler og forsknings- og utviklingssjef i Mercedes-Benz, har dette mye for seg:

– Vi ser jo stadig på slike messer diverse elbilkonsepter som så vidt klarer å rulle ut på scenegulvet for egen hjelp. På denne turen skal vi vise fram hvor langt vi allerede har kommet med brenselcelleteknologien. Både når det gjelder brukervennlighet, driftssikkerhet og holdbarhet, sier Weber.

Demobilen må riktignok påregne å frakte med seg hydrogen selv på turen rundt kloden. MB-sjefen Dieter Zetche trekker parallellen til Bertha Bentz' legendariske kjøretur i 1888 når det gjelder infrastrukturspørsmålet for hydrogen.

Les mer om det i denne saken:

Toyota skynder seg med hydrogen

Mercedes-Benz har vist fram elbilprototyper før. Dette er 190 Elektro fra 1990, som hadde salt-nikkelbatterier som holdt til 80 kilometers rekkevidde. Men en elmotor som ytte 46 hk hadde den en toppfart på 110 km/t. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken