MOTOR

Norgesvante stjernebiler

14. jan. 2011 - 16:17
Vis mer

DETROIT: I hver sin nyanse av grell gul, står de to bilene som har fått hedersplassen på Mercedes-Benz-standen i Detroit.

Norgesvenner

Begge er elektriske.

SLS AMG E-Cell er den mildt sagt sportslige elbilen som MB har tenkt å lansere om under to år. B-klasse F-Cell er en brenselcellebil som nok trenger dobbelt så lang tid på baken før den er markedsklar.

Imidlertid er begge norgesvenner gode nok til å få Se og Hør-lusekofte:

F-Cell skal produseres i 150 eksemplarer til EUs største demonstrasjonsprosjekt for hydrogen som nå er i gang. Flesteparten skal gå i Tyskland, men Norge er plukket ut til å teste ut ti av bilene.

Les mer om detaljene i prosjektet i denne artikkelen:

Første fullblods hydrogenbil er her

Og når SLS AMG E-Cell skal promoteres for det amerikanske publikum, er det bilder fra testkjøringen langs Atlanterhavsveien på Nordmøre i fjor som ruller over de tre storskjermene.

Les også: Super-elbil på norske veier

Verdensturné

I tillegg til demonstrasjonsprosjektet som skal teste F-Cell-bilene i dagligdags bruk, skal den gule hydrogenbilen nå bli en «global ambassadør for elektrisk mobilitet» som er beskrivelsen Mercedes-Benz har klekket ut.

Konkret skal den ut på en 125-dagers verdensturné som starter hjemme i Stuttgart, går gjennom Europa til USA, Australia, gjennom Kina og Russland til Norden og ned til Tyskland igjen.

Ifølge dr. Thomas Weber, styremedlem i Daimler og forsknings- og utviklingssjef i Mercedes-Benz, har dette mye for seg:

– Vi ser jo stadig på slike messer diverse elbilkonsepter som så vidt klarer å rulle ut på scenegulvet for egen hjelp. På denne turen skal vi vise fram hvor langt vi allerede har kommet med brenselcelleteknologien. Både når det gjelder brukervennlighet, driftssikkerhet og holdbarhet, sier Weber.

Demobilen må riktignok påregne å frakte med seg hydrogen selv på turen rundt kloden. MB-sjefen Dieter Zetche trekker parallellen til Bertha Bentz' legendariske kjøretur i 1888 når det gjelder infrastrukturspørsmålet for hydrogen.

Les mer om det i denne saken:

Toyota skynder seg med hydrogen

Mercedes-Benz har vist fram elbilprototyper før. Dette er 190 Elektro fra 1990, som hadde salt-nikkelbatterier som holdt til 80 kilometers rekkevidde. Men en elmotor som ytte 46 hk hadde den en toppfart på 110 km/t. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.