Toyota står fast ved sin satsing på brenselcellebiler, og vil heller på markedet før enn etter 2015, sa sjefen selv, Akio Toyoda, i Detroit. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)
Toyota står fast ved sin satsing på brenselcellebiler, og vil heller på markedet før enn etter 2015, sa sjefen selv, Akio Toyoda, i Detroit. (Bilde: Per Erlien Dalløkken)

Toyota skynder seg med hydrogen

DETROIT: En mulig forsering av hydrogensatsingen.

Det var i-forbifarten-meldingen Toyota-sjef Akio Toyoda kom med på bilmessen i Detroit.

Kanskje før 2015

Toyota var naturlig nok mest opptatt av å vise fram den nye Prius-familien sin.

Les også: Prius i fire utgaver

Men også kommende utvikling på elektrisk framdrift ble kommentert:

– Neste år kommer vi med plug-in-hybrider og elbiler. Deretter kommer vi med brenselcellebiler. I 2015, eller før, uttalte Toyoda.

Populært tall

2015 har vært årstallet flere av de store konsernene som satser på hydrogen har satt som lanseringsår for de første brenselcellebilene.

Altså elektriske biler som får strømmen fra en brencelcelle som går på hydrogen.

Imidlertid skorter det ikke på dem som er skeptisk til at brenselcelleteknologien er moden nok om bare 4–5 år. Altså at de er kompakte, billige og holdbare nok.

Toyota-sjefen er tydeligvis mer optimistisk.

Som i 1888

Kanskje ikke så overraskende, får han støtte fra dr. Dieter Zetsche, styreleder i Daimler og sjef for Mercedes-Benz, et av selskapene som satser mest på hydrogen til kjøretøy.

MB er i ferd med å produsere 200 B-klasse F-Cell som skal testes i Tyskland, Norge og USA.

– Jeg ser likheter med situasjonen for hydrogenbiler nå som Bertha Benz hadde i 1888, da hun måtte kjøpe nafta på apoteket for å komme seg videre i sin Patent-Motorwagen 3. Med andre ord har vi en utfordring med infrastruktur.

– Vi skal nå demonstrere hvor langt brenselcelleteknologien har kommet og hvor robuste og holdbare F-Cell-biler vi har laget. Så er det opp til myndigheter og energiselskaper å bidra på sin måte, sier Zetsche.

Dr. Dieter Zetsche, styreleder i Daimler og sjef for Mercedes-Benz.
Mercedessjefen, dr. Dieter Zetsche. Foto: Per Erlien Dalløkken Per Erlien Dalløkken

Les også: – Vi elektrifiserer på Ford-måten

Nok en elektrisk årets bil

Viser fram elektrisk Ford Focus