INDUSTRI

Tesla planlegger superlader-nettverk i Kina

Selskapets neste satsing.

Tesla planlegger å bygge ut et nett med slike hurtigladere i Kina. Her er selskapets hurtigladere ved Lillehammer.
Tesla planlegger å bygge ut et nett med slike hurtigladere i Kina. Her er selskapets hurtigladere ved Lillehammer. Bilde: Roald Ramsdal
Roald RamsdalRoald RamsdalJournalist
9. mars 2014 - 10:08

Tesla planlegger å bygge ut et nettverk av superladere som en del av deres satsing på Kina.

Det fremgår av en blogginnlegg selskapet nylig publiserte.

Les også: På disse strekningene planlegger Tesla flere superladere

Gjennom Kina

I blogginnlegget kunngjorde Tesla Motors nylig hva prisen på Model S blir i det kinesiske markedet. For kinesiske kunder er for eksempel prisen på Model S med 85 kWt-batteripakke 734.000 kinesiske yuan, altså godt og vel 717.000 kroner.

I samme melding fremgår det at Tesla planlegger å bygge et omfattende nettverk av superladere i Kina.

«Vi tar ikke engang i betraktning kostnadene for supercharger-nettverket som blir gratis å bruke og som Tesla vil bygge gjennom Kina», heter det i Teslas blogginnlegg.

I innlegget innrømmer selskapet at de kunne krevd det dobbelte for bilen i Kina og at de tar en høy risiko ved å prise den så lavt, men at de likevel velger å gjøre det.

Les også: Billig-Tesla får 320 km rekkevidde

I gang

En av de aktuelle strekningene for hurtigladerne er mellom Beijing og Shanghai. Diarmuid O'Connell, visepresident for forretningsutvikling i Tesla Motors bekrefter overfor Wall Street Journal at de er i gang med å realisere planene.

Han ønsket imidlertid ikke å si noe om tidspunkter.

– Vi har begynt å snakke med de folkene som vi trenger å snakke med, sier han til avisen og nevner grunneiere og nettilbydere som eksempler.

Tesla har foreløpig et showroom i Beijing, men selskapet planlegger å åpne ytterligere ett i Shanghai.

Wall Street Journal intervjuet O'Connell før prisen på Tesla i Kina var offentlig kjent. Likevel fortalte han om stor interesse for å reservere bilen mot et depositum på 250.000 yuan eller rundt 244.000 kroner.

Les også: Bygger bobil av Tesla S

Avviser BYD-konkurranse

I intervjuet avviser han også at Tesla ønsker å konkurrere med den kinesiske batteri- og elbilprodusenten BYD.

– Vi konkurrerer ikke med elektriske biler. Bilen ble designet for å konkurrere med for eksempel BMW 5-serie eller Mercedes E-klasse eller S-klasse, sier han til Wall Street Journal.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Esben Pedersen, pressekontakt for Tesla Motors i Norden, ønsker ikke å utdype Teslas Kina-satsing ovenfor Teknisk Ukeblad.

Les også:

Nå vil Apple også erobre bilen din

EU innfører trådløs kommunikasjon mellom biler  

Oslo kommune vil ha utslippsfri taxinæring innen 2023  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.