Fra 2015 vil mange eurpoeiske biler kunne kommunisere med hverandre for å forhindre ulykker. Illustrasjonen er fra den amerikanske trafikksikkerhetsadministrasjonen som iverksetter tilsvarende tiltak i USA. (Bilde: NHTSA)

SMARTE BILER

EU innfører trådløs kommunikasjon mellom biler

Tett tåke og dårlig sikt på motorveien kan være utfordrende for travle bilister. Om en annen bil plutselig dukker opp, kan det være vanskelig å reagere raskt nok og ulykker kan skje.

For å forhindre dette har EU-kommisjonen nå innført ny standard med trådløs kommunikasjon mellom biler.

Les også: Fornebubanen kan bety farvel til motorvei gjennom Oslo

Forhindrer ulykker

Den nye EU-standarden sier at alle nye biler som skal kjøre på europeiske veier skal ha en felles trådløs teknologi som utveksler informasjon om posisjon, hastighet og kjøreretning. Bilen skal så advare sjåføren om andre biler i umiddelbar nærhet.

– Det er en fornuftig standard, som vil være positiv når det kommer til både trafikksikkerhet, miljø og fremkommelighet sier Espen Andersson, avdelingsdirektør i seksjon for kjøretøy i Statens vegvesen.

Den nye standarden har lenge vært ventet av bilbransjen. I slutten av 2012 gikk 12 av de største europeiske bilprodusentene ut og fortalte at de første bilene med såkalt 'vehicle to x' -kommunikasjonsteknologi vil komme i 2015.

Les også: Tesla innfører sanntids trafikkinformasjon og gratis musikk i bilene

Tar bort menneskelige feil

Andersson sier det er vanskelig å si hvor stor betydning standarden får.

– Men den er et steg på veien mot et automatisert trafikksystem, sier han.

Automatisk kommunikasjon mellom biler vil ifølge Andersson ta bort de fleste ulykker som skjer på grunn av menneskelige feil.

– Det er veldig positivt. De aller fleste ulykker skyldes tross alt menneskelige feil, sier han.

Les også: Svenskene installerer nye fallemmer i veien

Riktige trafikkmeldinger

Standardene stiller også krav til intelligent infrastruktur. De legger opp til at sentrale veimyndigheter skal kunne samle store mengde data om trafikkforhold, og kommunisere den tilbake til bilistene via elektroniske informasjonstavler eller via systemer i bilene.

– Vi samler allerede inn trafikkinformasjon og deler det med bilistene, Men i dag må bilisten selv gå inn på hjemmesiden og hente opp informasjonen eller få den formidlet i radiosendinger, på skilttavler langs veien eller via andre kanaler. I fremtiden vil informasjonen hele tiden være tilgjengelig i bilen, sier Ivar Christiansen i Vegvesenet.

Målet med intelligente infrastrukturen er å gi bilistene en langt mer detaljert og tidskorrekt trafikkmelding enn i dag.

– Foreløpig baserer vi oss på det vi har av instrumentering langs veinettet, som sensorer og kameraer. I fremtiden vil bilen selv være et rullende sensornettverk som kan sende over data om temperatur på veibanen, friksjonsforhold på veien, nøyaktig posisjon og fart, sier Christiansen.

Les også: Laser skal gi dobbelt så lang sikt

Kommer om noen år

Målet til vegvesenet er å kunne bruke dataen direkte fra bilen.

– Vil ikke dette stride med norsk personvern?

– Nei, det trenger det ikke å gjøre, det kommer helt an på hvordan man håndterer dataene. Når vi kommer så langt at vi skal begynne å implementere den nye standarden ønsker vi å ha et tett samarbeid med Datatilsynet for å forsikre oss om at ingen kan misbruke dataene, sier Christiansen.

Når implementeringen vil skjer, er han usikker på.

– Foreløpig er dette noe det forskes mye på. Men om et par års tid vil vi kanskje begynne å se eksempler på sånt. Først ut er den europeiske standarden eCall.

ECall vil være påkrevd alle nye bilder etter 01.10.2015. Det er en automatisk nødalarm som ligger i bilen og går av ved en kollisjon eller ulykke.

– Ved kollisjon vil bilen automatisk ta kontakt med nærmeste nødsentral og sende over opplysninger om posisjon, fart, retning og bilidentitet. Forhåpentligvis vil innføringen av eCall gjøre at ulykker oppdages rasker og at riktig hjelp derfor vil ankomme ulykkessteder raskere enn i dag, sier Christiansen.

Les også:

Bygger bobil av Tesla S

Formel 1-bilene skal bruke 40 prosent mindre bensin

Hva er det egentlig i smøreolje annet enn olje?