LASERLYS

Laser skal gi dobbelt så lang sikt

Frontlysrevolusjon, ifølge bilprodusenter.

Fontlysene på personbiler er i ferd med å gå gjennom en revolusjon, skal man tro to tyske bilprodusenter.

Det har gått fem år siden de første LED-lysene skinte fra Lexus sin LS 600H-modell, og teknologien har fremdeles ikke kommet inn i hjemmet til den gjengse bileier. 

Nå slipper du å stresse, LED er allerede gammelt nytt.

Les også: De førerløse bilene gjør Las Vegas

Effektiv laser

På Frankfurt Motor Show i fjor viste BMW frem produksjonsmodellen av den etterlengtede i8 - en hybridbil vi omtalte da den fremdeles var i konseptfasen.

I desember ble det kjent at denne vil bruke laserlys i kombinasjon med LED-lamper. Teknologien skal, ifølge produsentene, gi dobbelt så lang sikt som det man kan få i dag.

I tillegg skal laserene være strømbesparende - en kjærkommen egenskap i dagens el- og hybridbiler.

Les også: På 12 år har Toyota senket kostnaden på brenselcellebiler med 95 prosent

Audi følger etter

Og kollegene i Audi følger tett opp. I desember annonserte de bruken av laserteknologien i sin nye racer, R18 e-tron quattro.

Under årets CES-messe viste de også frem konseptbilen Audi Sport Quattro. Bilen bygger på den populære serien fra 80-tallet, og har tidligere blitt vist på Frankfurt Motor Show.

Nytt i år er at den, i likhet med raceren, blir utstyrt med kraftig laserteknologi i fronten.

Les også: Tesla vant omfattende vintertest

Slik vil ett av frontlysene i BMWs i8-modell se ut på innsiden. BMW Media

Slik fungerer det

Nettstedet HowStuffWorks har lagt ut en forklaring på hvordan den nye teknologien virker i BMWs modell. Her er et sammendrag:

Tre lasere sender ut blåfarget stråling - tusen ganger kraftige enn lyset fra en LED-lampe - fra baksiden av lykten. Disse strålene blir reflektert i speil, og sendes videre inn i en linse bestående av gul fosfor. Det blå møter det gule, og vi har hvitt lys.

Det kraftige hvite lyset sendes så til baksiden av lykten, hvor det reflekteres ut av lyktene ved hjelp av et speil.

Lyset som kommer ut skal være kraftig nok til å lyse opp 600 meter av veien foran bilen, samtidig som det ikke vil kunne påføre varige skader på øynene til forbipasserende.

Les også: IT-gigantene slåss om operativsystem til bilene

BMW-sjef Norbert Reithofer stiger ut av den utstilte i8-hybriden under Frankfurt Auto Show i fjor. AP/NTB scanpix

Ingen fare

Ordet laser klinger dårlig i ørene til de som er litt over gjennomsnittlig opptatt av synet sitt. Men disse kan ta det helt med ro, ifølge BMW. På sine nettsider skriver de dette om saken:

«Brukt i billys fører ikke laserlys med seg noen helsefare for hverken dyr eller mennesker. Dette skyldes blant annet at lyset ikke sendes ut direkte, men blir omformet slik at det egner seg for veitrafikk. Det resulterende lyset er veldig klart og hvitt. I tillegg er det behagelig å se på, og bruker lite energi».

Les også: Slik fungerte elbilen som taxi

Kutter strømmen

Men hva hvis man krasjer eller ødelegger lyktene?

Ifølge BMW kuttes strømmen til laserene dersom bilen blir skadet. Dårlig nytt for de som så for seg å rulle rundt med en dødslaser ala Austin Powers-filmene der, altså.

BMW i8 er etter planen tilgjengelig i 2015. For deg med en usedvanlig tjukk lommebok, og som bare må ha laserlykter raskest mulig, skal Audis R18 e-tron quattro være ferdigstilt ved utgangen av 2014.

BMW i8 er etter planen tilgjengelig i 2015. For deg med en usedvanlig tjukk lommebok, og som bare må ha laserlykter raskest mulig, skal Audis R18 e-tron quattro være ferdigstilt ved utgangen av 2014.Audis lekre hybrid-racer, R18 e-tron quattro, vil etter planen bli utstyrt med den nye frontlysteknologien. BMW Media

Les også:

Bygger bobil av Tesla S  

Formel 1-bilene skal bruke 40 prosent mindre bensin

Hva er det egentlig i smøreolje annet enn olje?