Audi og Android: Bilkjempen Audi og IT-giganten Google vil annonsere en omfattende avtale under CES i Las Vegas neste uke.

OPERATIVSYSTEMER I BIL

IT-gigantene slåss om operativsystem til bilene

Audi gifter seg med Google, mens BMW, Mercedes og Honda har valgt Apple.

Kommende ukes annonseringer på CES – Consumer Electronics Show – i Las Vegas vil ha mer mobilt innhold enn noen gang. Mobilt, ikke som i mobiltelefoner, men som i biler.

Det har lekket ut at Audi har giftet seg med Google og valgt Android fremfor iOS. Det liker ikke Apple, og krigen er i gang.

De av aktørene som kan etablere flest allianser vil få et overtak på veien og som vil få betydning utenfor asfalten også.

Et par ess i ermet

Slik det ser ut ved starten av denne kampen kan det se ut som Google har et par sterke kort på hånda.

For det første er de best på kart, og det vil få stor betydning for bilprodusentene. Google er også kjent for sin utvikling av den selvkjørende bilen. Dette er en av de store trendene innen bilindustrien.

Ikke bare det endelige målet, som er at bilen kjører seg selv, men alle de små skrittene som må til for å realisere målet og som vil gjøre bilen tryggere og mer automatisert for hvert år som går.

Kart og navigasjon er selvfølgelig viktige i denne utviklingen.

Les også: Slik skal de redusere bilens vekt med 40 prosent

Pågått lenge

Det er ikke noe nytt at bilprodusentene har vært representert på CES. Gjennom mange år har de dundret løs med nyheter om hvor fantastiske bilelektronikken er blitt. Spesielt Ford har vært aktive. Men i år er det annerledes.

Nå har bilprodusentene skjønt at det ikke holder med hjemmesnekrete operativsystemer og programvare. Nå allierer de seg med de store. Og de er Apple og Google.

Microsoft har forstått dette i mange år og har hatt en satsing mot bilindustrien uten at entusiasmen har nådd høyt. Nå er det annerledes.

Bilen trenger apper, talestyring og ikke minst et operativsystem som kan hjelpe den inn i fremtiden hvor de kan kjøre alene uten hjelp av mennesker.

Intense frierier

Bak kulissene foregår en intens maktkamp. Nå gjelder det å kapre bilprodusentene. Dette er upløyd mark som kan gi lisens og reklameinntekter for den som får sitt operativsystem inn i bilelektronikken.

Bilprodusentene selv er neppe veldig glad for utviklingen. Dette er noe de helst skulle hatt kontroll på selv, men det har de ikke tid til. Det haster veldig med å komme konkurrentene i forkjøpet, eller i det minste ikke bli liggende etter.

Da er ferdigmat å foretrekke fremfor egen usikker kokkelering. Spesielt når de to gigantene allerede har så mye å tilby, og at bilkundene deres kjenner produktene fra før.

Les også: Formel 1-bilene skal bruke 40 prosent mindre bensin

Apple først ute

Ifølge Wall Street Journal var det Apple som var først ute av de to gigantene i sommer, da de lykkes i å få BMW, Mercedes, GM og Honda om bord på iOS-skuta.

– Bilen er i ferd med å bli den ultimate mobile dingsen. Det ser både Apple og Google, og de jobber for å gruppere alle sine alliansepartnere bak fremstøtene og å få sin teknologi inn i kjøretøyene, sier Gartner-analytiker Thilo Koslowsky til avisen.

Han er analyseselskapets spesialist på bilelektronikk.

Audis vil etter det ryktene sier annonsere en rekke teknologimål i tillegg til alliansen med Google. De vil demonstrere en bil som kan kjøre selv i visse situasjoner.

Slik teknologi kan bli tilbudt i biler allerede om fire til fem år. Audi vil også offentliggjøre et samarbeid med prosessorprodusenten Nvidia som vil gjøre det enkelt å kjøre apper på Android, melder WSJ.

Talestyring

En viktig egenskap i fremtidens smarte biler er talestyring. Her er det Apples Siri mot Googles alternativ. Med slike systemer om bord vil føreren slippe å se på mobilen for å sjekke epost og meldinger. De kan bli lest opp og besvart med talesyntese.

Navigasjon vil også bli mye enklere når man kan snakke til systemet, og for den saks skyld alt mulig annet man lurer på, som avstanden til Mars, eller hva som er grunnstoff nummer 90 og hvor stor atomvekt det har.

Les også:

4G skal gjøre bilen til en trådløs kraftpakke

Nissan lot norske forskere hente ut data direkte fra bilens indre

Slik skal sensorene fornye bilen