Toyota FCV-prototypen er blitt testet i Nord-Amerika et drøyt år. Vesentlig for norske kunder er at hydrogenbilen har lagt bak seg mange mil i minus 30 grader i Yellowknife nord i Canada. (Bilde: Toyota)
Slik ser Toyota FCV-konseptet ut, som senest ble vist fram på CES 2014 denne uka. (Bilde: Toyota)
Toyota FCV-prototypen er blitt testet i Nord-Amerika et drøyt år. Vesentlig for norske kunder er at hydrogenbilen har lagt bak seg mange mil i minus 30 grader i Yellowknife nord i Canada. (Bilde: Toyota)

TOYOTA FCV

På 12 år har Toyota senket kostnaden på brenselcellebiler med 95 prosent

Toyota er sikre på hydrogensuksess, og Norge er først i løypa når Toyota FCV lanseres neste år.

På en forbrukerelektronikkmesse som blir stadig mer biltung, har Toyota tatt sin del av oppmerksomheten på CES 2014.

Den japanske bilprodusenten rullet inn til Las Vegas med sitt FCV-konsept og et budskap om at utviklingen og testingen av hydrogenbilen går på skinner i retning markedslansering neste år.

Raskt og mange

– FCV-ene (fuel cell vehicles, brenselcellebiler) kommer raskere enn mange folk tror, og i langt større antall enn noen hadde forventet, sa salgsdirektør Bob Carter i Toyota USA på CES-åpningen mandag.

Toyota FCV-konseptet er blitt vist fram før, blant annet i Tokyo. Like interessant er kanskje prototypen som i et drøyt år nå er blitt testet i Nord-Amerika. I ekstrem kulde i Yellowknife i Canada og ekstrem varme i Death Valley i USA.

Dersom Toyota holder det de lover, vil det være en FCV med gode ytelser når den kommer på markedet neste år:

Den skal ha en realistisk rekkevidde på minst 500 kilometer. Den akselererer fra 0 til 100 km/t på rundt ti sekunder og har en topphastighet på over 170 km/t.

Brenselcella leverer 100 kW og har en effekttetthet på 3 kW/l. Bilen har en oppgitt systemvirkningsgrad på 65 prosent.

Les også: Ny brenselcelle-design fjerner flaskehals i hydrogenbiler

Slik ser Toyota FCV-konseptet ut, som senest ble vist fram på CES 2014 denne uka.
Slik ser Toyota FCV-konseptet ut, som senest ble vist fram på CES 2014 denne uka. Toyota

Billigere teknologi

Siden Toyota bygde den første brenselcellebilen i 1996 har selskapet brukt mye ressurser på forskning og utvikling.

Det har bidratt til at kostnadsreduksjonen på hele drivlinja, inkludert brenselcelle og hydrogentanker, på bilen som kommer på markedet i 2015 er på hele 95 prosent sammenlignet med prototypen som ble bygget i 2002.

På pressekonferansen i Las Vegas kom det også fram at Toyota ser på løsninger for at bilen kan stå stasjonært og forsyne hus med elektrisitet i krisetilfeller. Fulltanket med fem kg H2 kan bilens brenselcelle generere cirka 137 kWh.

I USA er det California som er lanseringsstedet for Toyota FCV. I denne delstaten er det bevilget 200 millioner dollar til utbygging av hydrogeninfrastruktur som skal gi 20 fyllestasjoner i løpet av neste år og ytterligere 20 stasjoner i 2016.

Her er Toyota FCV-prototypen under testing i Death Valley i California, USA.
Her er Toyota FCV-prototypen under testing i Death Valley i California, USA. Toyota

Lanseres i Norge

Toyota skal lansere brenselcellebilen også i Norge neste år.

– I Oslo-området har vi allerede infrastruktur på plass, og det jobbes også med fyllestasjoner i andre deler av landet. Jeg tror bilen har potensial i Norge, så fremt den får tilsvarende rammebetingelser som elbilen har hatt i noen år, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Enkelte vurderte nok Toyota Prius som en kuriositet da den kom i 1997. I fjor var hybridandelen blant Toyotas solgte personbiler i Norge 47 prosent.

– Tidene endrer seg. Og det er klart at vi nyter godt av hybriderfaringen også i den videre FCV-utviklingen, sier Olsen.

Les saken om ingeniøren som ledet utviklingen av Toyotas hybridsystem:

Priuspappaen venter hydrogendatter  

600 000 kroner?

Både internasjonalt og her til lands vil Toyota vente litt med å offentliggjøre noen salgsmål. Men ingen tror at brenselcellebiler blir volumselgere med det første.

Sedan-utformingen på konseptet er kanskje ikke voldsomt tiltalende for nordmenn flest. Samtidig kan gode bruksinsentiver og siste skrik av teknologi være fristende for en viss kundegruppe.

Men en siste vesentlig faktor er selvsagt prisen.

– 80 000 euro er blitt nevnt, selv om ingenting er fastlagt ennå. Jeg håper vi kommer litt lenger ned enn 600 000 kroner, selv om det jo selges en god del nullutslippsbiler i Norge med den prislappen også, sier Olsen.

Les også:

Advarer mot hydrogen-eksplosjon i garasjer

– Personbiler bør ikke gå på hydrogen

– Elbilen kan ikke dekke alle behov