Diesel-tog

Strømprisen får britiske togselskap til å hente fram igjen gamle diesellokomotiv

I Storbritanna har strømprisen fått togoperatører til å sette inn dieseltog. I Norge kan ett strømgrep ha sørget for en langt mindre dramatisk situasjon.

Flere britiske godsselskaper, som Freightliner, velger nå dieseldrevne tog på grunn av skyhøye strømpriser.
Flere britiske godsselskaper, som Freightliner, velger nå dieseldrevne tog på grunn av skyhøye strømpriser. (Foto: Freightliner)

I Storbritanna har strømprisen fått togoperatører til å sette inn dieseltog. I Norge kan ett strømgrep ha sørget for en langt mindre dramatisk situasjon.

Over to hundre prosent. Så mye ville driftskostnadene visstnok øke for flere britiske togselskaper hvis de fortsatte å kjøre med elektriske tog. Årsaken er stigende strømpriser mellom september og oktober – ifølge Daily Mail økte driftskostnadene med over 90 millioner kroner i perioden for en ikke navngitt togoperatør – og flere selskaper parkerer nå de elektriske lokomotivene.

– Våre medlemmer forsikrer oss om at dette er en midlertidig løsning og at den hele tiden vil bli vurdert, skriver Rail Freight Group (RFG), som representerer jernbanenæringen i Storbritannia. De oppgir ikke det nøyaktige antallet operatører som har følt seg tvunget til å gå tilbake til diesel.

Stort fraktfirma kjører med diesel

En av operatørene som har parkert de elektriske togene, er Freightliner, et av de største godsselskapene i Storbritannia. De kjører over 225 tog og frakter ca. 770.000 containere årlig, ifølge eget nettsted. Freightliner sier prisene for driften av el-togene har steget «med mer enn 210 prosent mellom september og oktober» og at dette har fått dem til å slutte å bruke disse togene for en stund.

– Derfor har Freightliner tatt den vanskelige beslutningen om midlertidig å erstatte våre elektriske godstjenester med dieseldrevne, slik at vi kan opprettholde en kostnadseffektiv transport av viktige varer og forsyninger over hele Storbritannia, skriver Freightliner i en pressemelding.

Prisøkninger er knyttet til gasspriser

Selv om strømprisene har steget, er maksprisen allerede satt frem til 2024 på 80 prosent av strømmen som kjøpes i jernbanenæringen. Derfor påvirkes ikke alle togoperatører like mye av nåværende prisøkninger, og flertallet kan fortsette å kjøre elektrisk.

Hvis utviklingen fortsetter, kan det imidlertid være grunn til bekymring. Ifølge Emma Pincheck, som er administrerende direktør i Energy UK, er industrien «bekymret», og hun sier det er uklart hvilke konsekvenser prisene kan få fremover, skriver The Independent.

Økte strømpriser i Storbritannia kan knyttes til en rekke faktorer, inkludert høy avhengighet av naturgass, økende etterspørsel etter hvert som covid-19-pandemien roer seg samt begrenset tilbud. Ifølge BBC har også en rekke energileverandører i landet gått konkurs, inkludert Avro Energy, People's Energy og Igloo Energy.

Bane Nor sparer 180 millioner

I Norge, som riktignok har betydelige lavere strømpriser enn Storbritannia, blir ikke dieseltogene hentet fram igjen med det første. 

Bane Nor Energi, som leverer strøm til samtlige jernbaneoperatører i Norge, skriver i en pressemelding at de regner med å spare 180 millioner kroner på strømregningen i år. Årsaken er en kraftstrategi der de daglig kjøpte inn strøm over en femårsperiode mens kostnaden var langt lavere enn i dag.

Vy-tog.
I Norge er to tredjedeler av jernbanenettet elektrifisert. Tallet for Storbritannia er bare litt over en tredjedel. Foto: Snøhetta/Vy

Om strømmen hadde vært kjøpt til spotpris, regner selskapet med at de måtte betalt 500 millioner kroner. I stedet er årets sluttregning estimert til 320 millioner. 

Dyre Martin Gulbrandsen, leder for energihandel i Bane Nor, kaller det en forsikringsstrategi.

– At vi har hatt en større grad av sikkerhet rundt kraftprisen de siste årene, har helt klart vært veldig fornuftig. Det har lenge vært varslet at variasjonene i strømprisen blir større fremover, blant annet fordi vi blir mer avhengige av ikke-regulerbar kraft, sier han til Teknisk ukeblad.

Bane Nor og togoperatørene har riktignok måttet betale noe mer for strømmen i år – men det kunne vært verre. Både SJ Norge og Vy forteller til Teknisk ukeblad at årets strømpriser har vært udramatiske.

– I 2015, som var et rekordlavt år, betalte vi 28 øre kilowattimen. I 2018 var vi oppe på 51 øre, og i år regner vi med et snitt på 61 øre. I tallene er nettleie, opprinnelsesgarantier og så videre inkludert, sier Gulbrandsen.

– Det er et høyt år, men det er innenfor normalen.

Deler av denne artikkelen ble først publisert på Ingeniøren.

Les også

 

Kommentarer (16)

Kommentarer (16)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå