PODKAST: Mekanisk teknologi – NTNU

Stempelmotoren vil videre i nye varianter og med nye drivstoff

Vi vil ikke elektrifisere oss helt bort stempelmotoren med det første. Derfor jobber motorforskere med å se på ny mekanisk teknologi og hva de kan forbrenne.

Motorforsker: David Emberson er forsker ved NTNUs Institutt for energi- og prosessteknikk.
Motorforsker: David Emberson er forsker ved NTNUs Institutt for energi- og prosessteknikk. (Foto: Odd Richard Valmot)

Vi vil ikke elektrifisere oss helt bort stempelmotoren med det første. Derfor jobber motorforskere med å se på ny mekanisk teknologi og hva de kan forbrenne.

David Emberson er forsker ved NTNUs Institutt for energi- og prosessteknikk. I en verden hvor interessen for elbiler er sterk, jobber han med teknologien rundt forbrenningsmotoren. Det er liten grunn til å tro at de vil forsvinne med det første på tross av Teslas suksess og dieselskandaler.

Selv om norske bilister raskt elektrifiseres, er det lenge til taxinæringen i Afrika gjør det. Mange steder i verden er det ikke elektrisk infrastruktur, og selv her spiller dieselmotoren en viktig rolle for å produsere strøm når andre kilder ikke virker.

Det blir viktig fremover å få stempelmotorer til å utnytte drivstoffet så effektivt som mulig og til å bruke nye mer miljøvennlige drivstoff.

Emberson, som vi snakker med i dag, tror ammoniakk kan ha en stor fremtid som alternativ til bensin og diesel. Den hydrogenholdige, riktignok korrosive og giftige væsken, er lett å lagre og slipper ikke ut CO2. Forutsatt at den fremstilles blått eller grønt.

Det er lite poeng i å bruke biodrivstoff i biler bortsett fra når det er langt til alternativ infrastruktur. Men i tungt utstyr og i fly kan slike grønne flytende hydrokarboner ha noe for seg.

Teknisk Sett: Moberg & Valmot

Odd Richard Valmot og Jan M. Moberg.

Jan M. Moberg og Odd Richard Valmot i Teknisk Ukeblad er begge sivilingeniører med solid teknologisk bakgrunn. Hver uke snakker de om aktuelle teknologiske temaer i TUs podkast Teknisk sett.

Normalt publiseres Teknisk sett hver torsdag ettermiddag.

Elbil – Teknisk sett

TU har også startet podkast om elbiler. Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.

Her finner du Elbil – Teknisk sett:

Kommentarer (51)

Kommentarer (51)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå