Store kutt har blitt varslet på samferdselfeltet, og kutt ble det.
Da finansminister Trygve Slagsvold Vedum la frem Statsbudsjettet for 2023 torsdag morgen, ble det klart at Vegvesenet får 2,6 milliarder kroner mindre å rutte med neste år.
De største kuttene er gjort i investeringsplaner på riksveiene, og i såkalt gryteklare prosjekter. Det fører til at de fire prosjektene Vegvesenet mener er de aller viktigste å prioritere, blir satt på vent.
Dette er noen av vei- og baneprosjektene regjeringen har valgt å utsette i Statsbudsjettet:
E134 Oslofjordforbindelsen (Viken)
-
Drøbak 20210802. Det brenner i en lastebil i Oslofjordtunnelen.Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB Foto: Håkon Mosvold Larsen -
14 km mellom Asker til Frogn kommune via Oslofjordtunnelen.
- Oslofjordtunnelen har vært svært ulykkesutsatt siden åpningen i år 2000. Vegvesenet oppgir at tunnelen er stengt 10 prosent av tiden.
- At prosjektet nå utsettes, er stikk i strid med sikkerhetskrav fra EU og løfte om prioritering.
- Prosjektet skulle bidra til en sikker kryssing av Oslofjorden i eksisterende trase for E134, men med blant annet utvidet tunnelløpbn, og utvide fra to til fire felt mellom Måna og Vassum.
-
Årsdøgntrafikk (ÅDT): 9000 kjøretøy
- Byggherre: Statens vegvesen
E6 Megården – Mørsvikbotn (Nordland)

- Anslått kostnad: 10,27 milliarder kroner
- 18,5 kilometer strekning nord for Fauske.
- De 16 tunnelene på strekningen Megården-Mørsvikbotn oppfyller ikke gjeldende sikkerhetskrav. Veien er eneste innenlands forbindelse mellom Nordland, Troms og Finnmark og omkjøring via Sverige tar over 11 timer.
- Et av Vegvesenets fire topp-prioriterte prosjekter.
- Prosjektet som nå er utsatt, skulle bidra til å bli kvitt en av de største flaskehalsene på E6 gjennom Nordland og redusere omkjøringstiden fra 11 til under 2 timer. Reisetiden Fauske-Narvik skulle reduseres med 25 minutter.
- Årsdøgntrafikk (ÅDT): 1728, hvorav 21% lange kjøretøy
- Byggherre: Statens vegvesen
E134 Røldal–Seljestad (Vestland)

- Anslått kostnad: 3,34 milliarder kroner
-
16,4 km
-
Prosjektet er første byggetrinn på E134 Vågsli-Seljestad som ligger i Odda kommune i gamle Hordaland.
- Et av Vegvesenets fire topp-prioriterte prosjekter.
- Røldalstunnelen, som utgjør 13 km av strekningen, er fra 1964, og er blant annet plaget med kondens. Hver vinter er det tidvis kolonnekjøring og nedstengning av strekningen.
- I prosjektet som nå er utsatt, utgjør ny røldalstunnel størstedelen av parsellen. Med den nye tunnelen regner Vegvesenet med at all framkomstvansker på grunn av vinterforhold blir borte. Prosjektet skal gjøre strekningen 6,4 kilometer kortere og kutte reisetiden for personbiler med 12 minutter. Hensikten er også å bedre trafikksikkerheten.
-
Årsdøgntrafikk (ÅDT): 2300, hvorav 16 % lange kjøretøy
- Byggherre: Statens vegvesen
Fellesprosjektet ny E16 og Vossebanen Arna-Stanghelle

- Anslått kostnad: 27 milliarder kroner: 14 mrd til vei og 13 mrd til bane.
- 29 km vei og 28 km bane, hvorav det meste i tunnel.
- Dagens strekning, som er hovedfartsåren mellom Oslo og Bergen, er trang og utsatt for ras og ulykker. Det er også ønske om å få ned reisetiden for tog og bane.
- Prosjektet som nå er utsatt, skal gi raskere og tryggere vei- og jernbane på den rasutsatte strekningen mellom Arna og Stanghelle nordøst for Bergen. Å bygge bane og vei samtidig skal spare skattebetalerne for 4 milliarder.
- Mellom Arna og Trengereid skal banen dimensjoneres for 200 km/t, mot dagens snittfart på 70 km/t. Fartsgrensen på E16 vil øke fra 70 til 90 km/t. Det skulle kutte reisetiden på vei med 10 minutter og 15 minutter for tog.
- Figurerer på Bane Nors liste over åtte togprosjekter de ønsker å prioritere.
- Årsdøgntrafikk (ÅDT): Fra om lag 10.000 ved Arna til drøye 5000 ved Stanghelle. Om lag 28 % lange kjøretøy.
- Bane Nor og Statens vegvesen har opprettet en felles byggherreorganisasjon for prosjektet.
E16 Hylland – Sleen (Vestland)

- Anslått kostnad: 1,64 milliarder kroner
- 9 km strekning nordøst for Voss.
- Et av Vegvesenets fire gryteklare, topp-prioriterte prosjekter.
-
Formålet med det nå utsatte prosjektet er å anlegge en skredsikker vei gjennom Nærøydalen og erstatte tunnelen under Stalheimskleiva. Den nye strekningen vil i stor grad vil gå i tunnel, og være to kilometer kortere enn dagens trasé.
- Årsdøgntrafikk (ÅDT): 2300, hvorav 28 % lange kjøretøy
-
Byggherre: Statens vegvesen
E134 Saggrenda-Elgsjø (Viken, Vestfold og Telemark)

- Anslått kostnad: 2,4 milliarder kroner
- 15 km strekning mellom Kongsberg og Notodden.
- Vegstandarden betegnes som "dårlig" og ulykkesbelastet av Vegvesenet. Veien har stor stigning (8-9 %), dårlig kurvatur og få forbikjøringsmuligheter, noe som medfører at det ofte er saktegående kø på deler av strekningen.
- Prosjektet som nå er utsatt skulle øke redusere reisetiden og øke trafikksikkerhet og regularitet på E134 mellom Kongsberg og Notodden.
- Strekningen var opprinnelig planlagt med 2/3-feltsvei og 90 km/t før Statens Vegvesen foreslo fire felt og 110 km/t i reguleringsplanen. I juni foreslo Vegvesenet å endre tilbake igjen til 2/3-felt og 90 km/t. Strekningen er en av 23 veiprosjekter som Naturvernforbundet ønsker å nedskalere.
- Årsdøgntrafikk (ÅDT): 5100, hvorav 15 % lange kjøretøy
- Byggherre: Statens Vegvesen
Intercity Sandefjord-Stokke (Vestfold og Telemark)

- Anslått kostnad: 2,3 milliarder kroner
- Om lag 8 km
- I dag kjører det bare tog en gang i timen på enkeltsporet.
- Nytt dobbeltspor som en del av Intercity-prosjektet.
- Utbyggingen av dobbeltsporet som nå er utsatt, skal gjøre det mulig å kjøre to tog i timen mellom Oslo og Skien og kutte reisetiden på strekningen. Den skal også muliggjøre knutepunktutvikling i Sandefjord.
- Byggherre: Bane Nor