Stad skipstunnel

Stad skipstunnel: Byggestart i 2019 er innen rekkevidde

– Det er nå et gryteklart prosjekt.

Samferdselsdepartementet får denne uken overlevert alle dokumenter som skal til for å sette i gang KS2-prosessen, det vil si kvalitetssikring av en uavhengig tredjepart.

Dersom prosjektet «overlever» KS2-prosessen, er det opp til Stortinget å bevilge penger til oppstart.

Prosjektleder for Stad skipstunnel i Kystverket, Terje Andreassen, ser ingen «show-stoppere» i dokumentasjonen.

Stad skipstunnel er også lagt inn i første del av nasjonal Transportplan 2018-2024, riktignok ikke med hele den kalkulerte kostnaden på 2,7 milliarder kroner, men med 1,5 milliarder i første del og 1,2 i andre del.

Dermed kan det bli byggestart allerede i 2019.

– Et gryteklart prosjekt

Skipstunnelen er dimimensjonert for de største hurtigruteskipene. 84 prosent av alle skip langs kysten kan gå gjennom.
Skipstunnelen er dimimensjonert for de største hurtigruteskipene. 84 prosent av alle skip langs kysten kan gå gjennom. Foto: Kjersti Magnussen-TU/Kystverket

– Vi overleverer strategisk styringsdokument, teknisk forprosjekt og reguleringsplan med konsekvensutredning til departementet, i tråd med den bestilling vi fikk fra departementet. Stad skipstunnel er nå et gryteklart prosjekt, sier Terje Andreassen til Teknisk Ukeblad.

Da regjeringen begynte å lekke fra Nasjonal Transportplan i mars, så det ut til at Stad skipstunnel kunne bli utsatt. 

Men da NTP ble presentert 5. april ble det presisert at byggestart kunne bli i løpet av neste stortingsperiode, det vil si 2017-2021.

– Vi tolker det slik at byggingen kan starte så snart KS2 er gjennomført og regjeringen fremmer investeringsbeslutning for Stortinget. Med byggestart i 2019 eller 2020, tror vi ikke de vil stanse arbeidet halvveis for så å starte opp igjen et par år etter når vi kommer inn i andre periode av NTP, sier Andreassen.

Kystverkets plan går ut på å bygge en 1,7 kilometer lang tunnel for skip, tvers gjennom det værharde Stad-landet nord i Sogn og Fjordane. 

Byggetiden er anslått til 3,5 - 4 år. Med byggestart i 2019, kan tunnelen åpnes i 2023-2024.

Dekker 80 prosent

STAD SKIPSTUNNEL

  • Lengde: 1700 meter
  • Høyde mellom bunn og tak: 49 meter
  • Dybde 12 meter (lavvann)
  • Bredde mellom veggene: 36 meter, 26,5 meter mellom fendrene
  • Arealet på tverrsnitt: 1625 m²
  • Volum uttak fast fjell: Ca. 3 million m³. Tilsvarer cirka 7,5 million tonn med sprengt fjell.
  • Investeringskostnad (2016-kroner) Ca. 2,6 milliard kroner
  • Byggetid: Ca. 3-3,5 år

Tunnelen vil i så fall bli verdens første for store skip på opp mot 140 meters lengde og 23 meters bredde. Tunnelen er dimensjonert for at Hurtigrutens skip kan passere.

Prosjektet har vakt stor internasjonal oppmerksomhet.

Om lag 80 prosent av alle skip som seiler forbi Stad kan bruke tunnelen. Næringslivet på begge sider av Stad-landet ser tunnelen som svært viktig for næring og turisme.

Randi Paulsen Humborstad  i Nordfjord Vekst og en ivrig lobbyist for Stad skipstunnel, er optimist og regner med at byggingen kan begynne  i 2019.

– Det ser lovende ut. Men det er viktig at KS2 blir satt i gang så fort som mulig og før valget til høsten. Vi føler oss trygge på at et regjeringsskifte ikke vil endre på holdningen til Stad skipstunnel, men det kan fort bli noe forsinkelser i departementet om prosessen ikke allerede er i gang, sier Humborstad til TU.

Skip på vei ut fra Stad skipstunnel ved Moldefjorden. Over tunnelåpningen er det planlagt vei i bro der også publikum skal kunne stå og se skiene på vei inn og ut. (Bilde: Kystverket)
Stad skipstunnel vekker internasjonal oppmerksomhet. (Bilde: Snøhetta/ Kystverket)
Flyfoto med inntegnet åpningene til skipstunnelen i Moldefjord (neserst) og Kjødepollen ved Vanylvsfjorden (Bilde: Kystverket)
Simulatortest med et 155 meter langt og 22,3 meter bredt containerskip. Innseilingen til Stad skipstunnel. (Bilde: Kystverket)
5. april 2016 - Arbeidsmøte - teknisk forprosjekt. Konsulenter fra Dr. Techn. Olav Olsen, Norconsult, Snøhetta, Concreto og Kystverket ved prosjektleder Terje Andreassen. (Bilde: Tore Stensvold)
Skipstunnelen er dimimensjonert for de største hurtigruteskipene. 84 prosent av alle skip langs kysten kan gå gjennom. (Bilde: Kjersti Magnussen-TU/Kystverket)
Kaptein Ole Johan Andreassen på hurtigruteskipet Nordlys må belage seg på å seile rundt Stad i noen år til. (Bilde: Tore Stensvold)
Skisse som viser oppbygging av innseilinsgportal. (Bilde: Snøhetta/Kystverket)
Seilingsleder forbi og gjennom Stad. (Bilde: Kystverket)
Det vil ta ca. 10 minutter å seile igjennom den 1,7 kilometer lange tunnelen. Skip på inntil ca. 140-150 meters lengde og 23 meters bredde kan bruke tunnelen. (Bilde: Kystverket)

Kommentarer (2)

Kommentarer (2)