OLJE OG GASS

Sparer opptil 100 arbeidstimer dagen med mobile løsninger

Bruker «Nordsjø-mobil».

Shell har innført mobile løsninger for arbeidstillatelser i Nyhamna. Det vil de etter hvert spare 100 arbeidstimer dagen på. Her er ansvarlig for prosjektet, Geir Fillip Håseth, sammen med operatør Hans Jørgen Løseth.
Shell har innført mobile løsninger for arbeidstillatelser i Nyhamna. Det vil de etter hvert spare 100 arbeidstimer dagen på. Her er ansvarlig for prosjektet, Geir Fillip Håseth, sammen med operatør Hans Jørgen Løseth. Bilde: Shell
Ina AndersenIna AndersenJournalist
23. jan. 2015 - 06:00

Som et av de første olje- og gasselskap innførte Shell mobile løsninger i forbindelse med arbeidstillatelser på anlegget for Ormen Lange på Nyhamna i september i fjor.

Alle jobber som skal gjennomføres på anlegget krever en arbeidstillatelse (AT). Ved å bruke håndholdte, mobile enheter sparer selskapet masse tid, ettersom operatørene selv kan aktivere arbeidstillatelsene i felten.

– Tidligere har det fungert slik at operatørene som er ute på jobber må få aktivisert arbeidstillatelsene ved å kommunisere med koordinator over radio. Det fører til mye støy på radioen og lange køer for å melde inn, fordi mye foregår på samme tid. Nå slipper vi den samtalen, og vi unngår at de som er i felten må vente, forklarer Geir Fillip Håseth, operasjonell HMS-rådgiver og ansvarlig for prosjektet med mobile enheter, til Teknisk Ukeblad.

Les også: Her flyter Goliat - før to måneders reise til Norge

100 timer om dagen

I dag prosesserer Shell 80-100 arbeidstillatelser per dag i Nyhamna. I forbindelse med høy prosjektaktivitet knyttet til det store ekspansjonsprosjektet på anlegget, er dette tallet forventet å stige opp til 200 per dag ved aktivitetstoppen i løpet av 2015.

Shell har beregnet at de sparer 10 minutter ventetid per arbeidstillatelse, og med gjennomsnittlig tre personer per arbeidslag, gir det en besparelse på 30 minutter for hver arbeidstillatelse. Per i dag kutter dermed selskapet mellom 40 og 50 timer venting om dagen.

Når aktiviteten stiger til 200 arbeidstillatelser om dagen, utgjør det 100 timer om dagen.

Normalnivået på 100 arbeidstillatelser til dagen utgjør i løpet av et helt år i overkant av 18.000 timer med venting til dagen, som nå blir kuttet. Det tilsvarer 10 årsverk.

I tillegg kommer 60 prosent reduksjon i administrativt arbeid relatert til arbeidstillatelser.

– Ny teknologi åpner muligheter for å tenke smartere. Det er klart at dette fører til store økonomiske besparelser, påpeker Håseth, og bekrefter at effektivisering er et viktig tema om dagen.

Les også: Aker Solutions får milliardkontrakt på Johan Sverdrup

Utsnittet er hentet fra visualiseringsverktøyet som er tilgjengelig på store skjermer AT-kontoret, i kontrollrommet og via intranett. Her kan operatørene følge arbeidstillatelsene som er i omløp – inkludert statuser og avvik i sanntid.
Utsnittet er hentet fra visualiseringsverktøyet som er tilgjengelig på store skjermer AT-kontoret, i kontrollrommet og via intranett. Her kan operatørene følge arbeidstillatelsene som er i omløp – inkludert statuser og avvik i sanntid.

Informasjon i sanntid

Teknologien har vært i bruk i andre bransjer i lengre tid og har ført til store besparelser, blant annet i transportsektoren.

Mangelen på gode nok mobile enheter godkjent for bruk i eksplosjonsfarlige områder, har gjort at olje- og gassindustrien ikke har kunnet ta den i bruk før nå.

Norske Bartec Pixavi's «Nordsjø-mobil» og lignende mobile enheter, brukes i kombinasjon med applikasjoner som kommuniserer med selskapenes egne systemer.

Det gir Shells operatører mulighet til å oppdatere arbeidstillatelser direkte på sine håndholdte mobile enheter.

I tillegg er det visualiseringsskjermer installert i AT-kontoret og i kontrollrommet, som viser oversikt over anlegget og alle arbeidstillatelsene som er i omløp – inkludert statuser og avvik i sanntid. Visualiseringsløsningen er også tilgjengelig for driftspersonell via intranettet.

Les også: Tilsyn om Statoils spareprogram: Har brutt reglene

– Mindre masing

Operatør Hans Jørgen Løseth har brukt systemet i praksis, og synes hverdagen nå er blitt langt mer selvstendig.

– Det blir mindre masing. Jeg slipper å rope opp andre, for å sjekke status på arbeidet. Og hvis det blir mye venting når du er ute og arbeider blir du fort frustrert. Det slipper jeg nå, sier han til Teknisk Ukeblad.

Operatøren trekker også fram at den mobile løsningen gjør at de unngår et rush av folk som skal ha arbeidsoppdrag samtidig ved starten av hvert skift. Han forklarer at den radiokanalen som tidligere har vært brukt til å melde inn arbeidstillatelser nå er nesten helt stille.

– Og tidligere har vi hatt med oss en skriveblokk for å notere viktig informasjon i felten. Med et nettbrett er det mye enklere. Du kan gå gjennom en sjekkliste, ta bilder og det er mye enklere å dokumentere det du ser ute, påpeker han.

Ifølge Løseth har det vært noen barnesykdommer, men førsteinntrykket hans er likevel at systemet ser ut til å fungere bra.

– Noen små forbedringer trengs, men brukergrensesnittet er veldig enkelt. Det krever ingen veiledning, sier han.

Les også: Kværner skal bygge disse plattformbeina til to milliarder kroner

Operatør Hans Jørgen Løseth har brukt systemet i praksis, og synes hverdagen nå er blitt langt mer selvstendig.
Operatør Hans Jørgen Løseth har brukt systemet i praksis, og synes hverdagen nå er blitt langt mer selvstendig.

Minsker risiko for feil

Mobile løsninger gir også gevinster for HMS og prosessikkerhet. Systemet gir for eksempel en oversikt i sanntid av alle aktivitetene på anlegget og øker synligheten på arbeidstillatelser og avvik, noe som vil være spesielt verdifullt dersom det skulle oppstå en beredskapssituasjon.

Støyen på radiosystemet reduseres også betraktelig, noe som igjen reduserer risikoen for feil og forsinkelser. Muligheten for å skanne inn strekkoder, framfor å kommunisere over radio, fjerner også muligheten for aktivisering av feil arbeidstillatelse.

Tidligere ble arbeidstillatelser og eventuelle avvik skrevet manuelt inn i regneark. Det er det også slutt på ved mobile enheter.

– Du har en helt annen oversikt gjennom app-en. Operatør har oversikt over hva som er ferdig, hva som er i gang og hvilke arbeidstillatelser som kommer. Og vi registrerer ikke feil, det er ikke et problem lenger, poengterer Håseth.

Les også: Derfor er åpningen av nye arealer i Barentshavet kontroversiell

Til Draugen

Shell ser nå på muligheten for å overføre løsningen offshore – til Draugenplattformen i Norskehavet. I tillegg får prosjektet interesse fra Shell globalt, som ønsker å kopiere løsningen til andre anlegg i verden.

– Så dette er løsninger som kan bli kopiert andre steder i Shell-verdenen. Fordelen nå er jo at vi har gjort jobben med å tilpasse og teste systemet, slik at det vil bli langt billigere å ta det i bruk ved andre anlegg. Da vil det kun være enkelte tilpasninger som skal til. Så kosten for å implementere systemet andre steder vil falle drastisk ved at vi har gjennomført dette prosjektet på Nyhamna, påpeker Håseth.

Shell ser også på muligheten for at andre aktiviteter kan bli gjort via mobile løsninger, for eksempel tilgang til dokumenter, data-logging i forbindelse med operatørrunder, tilgang til prosessdata, SAP-notifikasjoner, timeskriving, skiftlogger og mer.

Les også:

Regjeringen med ny grense for iskanten

Disse skal prøve å finne det nye Johan Sverdrup

DNV GL: Nå kan det lønne seg med flytende havvind til oljeplattformer  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.