Kværner skal bygge stålunderstellet til stigerørsplattformen på Johan Sverdrup-feltet. (Foto: Statoil)

JOHAN SVERDRUP

Kværner skal bygge disse plattformbeina til to milliarder kroner

Signerer Johan Sverdrup-kontrakt i dag.

I dag signerer Statoil på vegne av Sverdrup-partnerne kontrakten med Kværner om bygging av stålunderstellet til én av de fire plattformene i den første delen av Johan Sverdrup-utbyggingen.

Byggingen av understellet til stigerørsplattformen skal skje ved Kværner Verdal.

Kontraktsverdien er på nær to milliarder kroner. Dette kommer frem i meldinger fra både Kværner og Statoil i dag.

Les også: Regjeringen med ny grense for iskanten

Skal leveres i 2017

Signeringen av kontrakten spikrer deler av innholdet i rammesavtalen Sverdrup-partnerne inngikk med Kværner i juni 2014. Avtalen rommer også bygging av understellet til boreplattformen.

– Dette er et viktig bidrag for å bygge bro i en periode der næringen opplever et mindre aktivitetsnivå i andre prosjekter, sier Kværner-sjef Jan Arve Haugan nå i en pressemelding.

Det så en stund mørkt ut for det tradisjonsrike verftet i Midt-Norge etter at understellene til Lundins Edvard Grieg og Totals Martin Linge var ferdige. Haugan har tidliger ikke lagt skjul på at verftet sterkt ønsket seg Sverdrup-kontrakter.

– Med vår kompetanse, og det produktet vi leverer, som er prosjektledelse og gjennomføringsevne, så er det klart at når et så stort prosjekt som Sverdrup kommer i vårt eget hjemmemarked, så ligger dette ekstremt høyt på vår radar, uttalte Haugan om prosjektet til Teknisk Ukeblad tidligere.

Les også: Overproduksjon i USA gjør at oljeprisen faller. Nå skal landet ØKE produksjonen

350 jobber

Ifølge planen skal plattformen leveres sommeren 2017. Ingeniørarbeidet på plattformunderstellet har allerede startet ved Kværners kontorer i Oslo.

På det meste vil 350 Kværner-ansatte jobbe på prosjektet. 1000 personer hos ulike underleverandører er også på prosjektet.

Første fase av Johan Sverdrup-feltet skal bygges ut med fire plattformer med stålunderstell: En boreplattform, en stigerørplattform, en prosessplattform og en boligplattform,. Det er knyttet stor spenning til hvor de resterende kontraktene havner.

Les også:

DNV GL: Nå kan det lønne seg med flytende havvind til oljeplattformer

Statoil vil velge brønndesign med størst utslippsrisiko

Patentstyret ber amerikansk oljegigant saksøke norske gründere