Med det brønndesignet Statoil ønsker å bruke er de potensielle utblåsningsratene svært høye og medfører et betydelig beredskapsbehov, advarer Miljødirektoratet. (Foto: Lars Taraldsen)

JOHAN SVERDRUP

Statoil vil velge brønndesign med størst utslippsrisiko

Miljødirektoratet vil vite hvorfor.

STATOILS TO BRØNNSCENARIOER PÅ SVERDRUP

  • Scenario 1: Hele reservoaret er boret i 8 ½" seksjon. En 9 5/8" casing er satt før boring inn i reservoaret. Brønnene blir produsert gjennom en 7" produksjons-liner.
  • Scenario 2: 12 ¼" seksjonen er boret fem meter inn i reservoaret før det settes en 9 5/8" liner. Den resterende brønnen er boret i 8 ½ "seksjonen før det settes et 7" produksjonsrør.

Kilde: Det Norske Veritas

Statoil planlegger å bore hele 77 brønner på Johan Sverdrup-feltet i Nordsjøen i årene 2016-2026.

I en analyse for Statoil analyserer Det Norske Veritas miljørisikoen ved to ulike løsninger for brønndesign, der det brukes rør av ulik størrelse og type (se faktaboks).

I sitt høringssvar til Statoils konsekvensutredning (KU), som Teknisk Ukeblad har sett, stiller Miljødirektoratet kritiske spørsmål ved Statoils valg av brønndesign.

Les også: Strålevernet: Kan bli betydelige radioaktive utslipp fra Johan Sverdrup

Doble utslipp

Ved en eventuell utblåsning regner Veritas med at utslippene ved scenario 2 blir dobbelt så store som ved scenario 1.

Ved en utblåsning er nemlig såkalte vektede rater for scenario 2 11.627 Sm3 per døgn i overflateutslipp og 12.024 Sm3 per døgn i sjøbunnsutslipp. Scenario 1 har vektede rater på kun 6.455 Sm3 per døgn for overflateutslipp og 6.506 Sm3 per døgn for sjøbunnsutslipp.

Videre står det i beredskapsanalysen at Statoil har valgt å gå videre med brønndesign som i scenario 2. Miljødirektoratet vil vite hvorfor.

«Vi savner vurderinger og begrunnelser i KU for hvorfor Statoil har valgt å gå for et brønndesign som innebærer de høyeste utslippsratene, og den høyeste miljørisikoen», skriver direktoratet, som ønsker svar på dette før Statoil leverer inn Plan for utbygging og drift (PUD).

Les også: Disse 7 brønnene ga best uttelling i 2014

– Betydelig beredskapsbehov

Miljødirektoratet mener Statoil må vurdere risikoreduserende tiltak, også ved planlegging av brønndesign, så langt det er mulig.

«Med det brønndesignet Statoil ønsker å bruke er de potensielle utblåsningsratene svært høye og medfører et betydelig beredskapsbehov», skriver direktoratet.

På spørsmål fra Teknisk Ukeblad om hva direktoratet synes om at Statoil planlegger for et brønndesign som innebærer de høyeste utslippsratene og den høyeste miljørisikoen, svarer sjefingeniør Anne-Grethe Kolstad:

– Det er utfordrende med hensyn til miljørisiko når ratene er høye, og det er viktig at Statoil velger brønndesign som gir minst risiko ved utblåsing.

Les også: Derfor kan oljekrisen faktisk være en fordel

Venter med å svare

Statoil ønsker ennå ikke å kommentere saken nå.

– Før vi kan kommentere på dette må vi først gå gjennom og behandle alle høringsuttalelser og kommunisere våre kommentarer til OED og NVE, sier pressetalsmann Ørjan Heradstveit i Statoil.

Plan for utbygging og drift av Johan Sverdrup blir lagt fram fredag 13. februar. Prosjektet skal etter planen starte opp i 2019.

Les også:

Her ser du hvorfor oljeprisen faller

En norsk husholdning har samme energiforbruk som 3000 slaver og 200 trekkdyr

Nå er dette kjempeskipet på vei for å hente Goliat