Med økt pris på batteriet, er det solcellene og ikke prisen som vil gi Sion en fordel sammenlignet med vanlige elbiler.
Med økt pris på batteriet, er det solcellene og ikke prisen som vil gi Sion en fordel sammenlignet med vanlige elbiler. (Foto: Sono Motors)

Sono Motors Sion

Solcellebilen blir langt dyrere enn antatt

Motoren blir billigere  – men pris på batteriet mer enn doblet.

Tyske Sono Motors er en elbiloppstart som utvikler en elbil med solcellepaneler integrert i karosseriet. Bilen Sion er reservert av over 8000 kunder, og skal etter planen leveres neste år.

Nå melder Sono at de har tegnet en kontrakt med Continental om leveranse av drivlinjen til bilen. 

Continentals EDU (Electric Drive Unit) er en alt-i-ett-løsning som inkluderer motor, reduksjonsgir og kraftelektronikk i én og samme enhet. De har levert lignende løsninger til andre biler, blant annet Renault Zoe.

Continental er kanskje først og fremst et selskap de fleste forbinder med bildekk, men den tyske industriaktøren er verdens nest største underleverandør i bilindustrien.

Teknologisjefen i Sono Motors, Roberto Diesel, sier at samarbeidet med Continental sikrer en erfaren systempartner.

120 kilowatt

Motoren de leverer til solbilen Sion gir et maksimalt dreiemoment på 290 newtonmeter, og en toppeffekt på 120 kilowatt (tilsvarende 163 hestekrefter). Det hele plasseres i fronten av bilen, blant annet for å gi bedre stabilitet og mer effektiv regenerering.

EDU-en er en eksisterende løsning fra Continental, og skal ifølge pressemeldingen kunne skrus rett på plass i Sion uten behov for signifikant utviklingsarbeid.

Fra lansering av konseptmodell.
Fra lansering av konseptmodell. Foto: Sono Motors

Det vil dermed trolig bidra til å holde prisen nede. 

Det kommer i så fall godt med, for det viser seg at batteriet vil få en langt høyere pris enn Sono Motors tidligere har anslått. 

Batteripakken har en kapasitet på 35 kilowattimer, og leveres av tyske Elringklinger – også en stor tysk aktør i leverandørindustrien. Den gir en rekkevidde 255 kilometer etter WLTP-standarden, ifølge nye simuleringer Sono Motors  har gjennomført.

Valget av Elringklinger ble annonsert i mai, og det skal brukes et system basert på 48 volts moduler på 51 amperetimer. De skal være særlig lette og energitette, og ha en kjemi med spesielt lavt koboltinnhold. Det er ikke kjent hvem som lager cellene.

Blir mye dyrere enn antatt

Opprinnelig har det vært snakk om et 25 kilowattimers batteri til 4000 euro. Nå ender det på 9500 euro, skriver Cleanthinking.de. 

Det kommer nok som et sjokk på mange av de 8800 som har forhåndsreservert bilen. Prisen kommer nemlig til å øke tilsvarende. 

De har operert med en startpris på 16.000 euro uten batteri. Om det fortsetter å være prisen, vil den med batteri koste 25.500 euro, tilsvarende 248.000 kroner, eller rett over 200.000 kroner dersom vi trekker fra tysk merverdiavgift.

Det gjør at prisen ikke lenger er særlig attraktiv sammenlignet med nåværende og kommende biler produsert av etablerte bilprodusenter.

Konkurrentene har imidlertid ikke solceller rund baut. Sions 330 integrerte solceller kan dytte ut inntil 1,2 kilowatt – et tall som er høyst teoretisk ettersom de aldri vil ha samme innstråling på samme tid.

Det behøver ikke nødvendigvis være noen dårlig idé, ettersom bilen stort sett alltid vil treffes av sollys gjennom dagen. Under optimale forhold anslår Sono Motors at Sion vil få en ekstra rekkevidde på 30 kilometer om dagen.

Kommentarer (13)

Kommentarer (13)

Eksklusivt for digitale abonnenter

På forsiden nå