Dee nye dekkene til Bridgestone er ikke helt ulike dekkene på biler fra 1930-tallet. (Bilde: Bridgestone)

BRIDGESTONE LARGE & NARROW

Smale dekk skal spare drivstoff

Minner om veteranbildesign.

Ideen med de smale dekkene er å minske rullemotstanden og sannsynligheten for vannplaning.

Konseptdekket er tilsynelatende veldig likt dekkene på 1930-tallets biler, skriver Nyteknik.

I tillegg til å være smale, har dekket også en større diameter enn vanlige dekk i dag.

Les også: Dette hjulet har innebygget motor

Høyere lufttrykk

Konseptet til den japanske dekkprodusenten Bridgestone kalles large & narrow, og skal tillate høyere lufttrykk enn dagens konvensjonelle dekk.

Konseptdekket har dimensjonene 155/55R19.

Produsenten hevder at dette sammen med et nyutviklet dekkmønster skal redusere rullemotstanden med 30 prosent, sammenliknet med et konvensjonelt dekk med dimensjonene 175/65R15.

Mindre rullemotstand og mindre luftmotstand skal være fordelene med smalere dekk, ifølge produsenten. Bridgestone

Mindre luftmotstand

Det smale dekkdesignet skal også redusere luftmotstanden sammenliknet med konvensjonelle dekk, ifølge produsenten.

Den smale dekkprofilen skal dessuten forbedre veigrepet med åtte prosent og redusere risikoen for vannplaning, skriver Nyteknik.

Vi må imidlertid ikke helt tilbake til 1930-tallet for å finne smale dekk på biler. Volkswagens Smått er godt for nye tyske elbiler XL1 har også smale dekk for å redusere rullemotstanden.

Konseptdekket til Bridgestone ble vist frem på Geneva Motorshow i forrige uke.

Selskapet brukte ellers den viktige motormessen på dårlige nyheter. På åpningsdagen annonserte den japanske dekkgiganten at den stenger en fabrikk med 950 ansatte i Italia på grunn av sviktende salg, ifølge AFP.

Les også:

Tester ut trådløse el-busser  

– Bilen blir ubrukelig til og fra jobb

Denne bilen skal kjøre i 1600 km/t