Elbil

Sliter med server­kontakten: VW ID.3 kan komme med redusert programvare

Første oppdatering må trolig gjøres på verksted.

Volkswagen ID.3 er konsernets første rendyrkede elbil.
Volkswagen ID.3 er konsernets første rendyrkede elbil. Foto: Mathias Klingenberg
Marius ValleMarius Valle– Journalist
25. mai 2020 - 19:00

Volkswagen ID.3 kommer trolig med reduserte funksjoner i programvaren når den kommer i salg, skriver tyske Automobilwoche

Årsaken er at Volkswagen angivelig har slitt med å få ferdig programvaren som skal kjøres i bilene. Volkswagen har selv ikke offentlig bekreftet at dette er tilfellet, annet enn at de essensielle online-funksjonene skal være på plass i de første bilene.

Samme løsning som Tesla

Nettstedet viser til en reportasje i avisen Der Spiegel (krever innlogging), hvor det hevdes at det ikke blir mulig å få ferdig alle digitale funksjoner i bilen før den skal leveres ut til kunder. Dermed skal Volkswagen være tvunget til å levere bilen uten at alt er på plass. I alle fall om de skal klare å holde sin egen, om enn noe vage, tidsfrist. Den er satt til «i sommer».

Mye rart skal skje før VW ID.3 ikke blir en storselger i Norge. Foto:  Paal Kvamme
Mye rart skal skje før VW ID.3 ikke blir en storselger i Norge. Foto:  Paal Kvamme

En av fordelene med plattformen ID.3 bygges på er at den i likhet med Teslas biler er styrt av et sentralt datasystem. Dette åpner blant annet for å implementere programvareoppdatering over nettet.

Om informasjonen i avisen stemmer, ligger det imidlertid an til at den første programvareoppdateringen likevel må gjennomføres på et verksted. 

Ustabil kobling til server

Interne Volkswagen-dokumenter skal angivelige vise at ID.3 har problemer med å være konstant koblet opp mot Volkswagens tjenere. Den såkalte Icas3-datamaskinen skal oppføre seg ustabilt, og det hevdes at problemene har en negativ trend.

Bilen skal imidlertid ha noen online-funksjoner ved levering, men det er ikke klart hvilke funksjoner det er snakk om. Det er heller ikke kjent hvilke funksjoner som ikke er tilgjengelige fra start.

Etter den første programvareoppdateringen på verksted, skal bilene oppdateres over nett som tenkt.

Frank Dunvold, som er direktør i bilimportøren RSA, tror høyere avgifter på elbiler vil gjøre nye bilmerker fra Kina mer attraktive i det norske markedet.
Les også:

Importør: Tror elbil-avgiften kan få fart på salget av kinesiske biler

Forhåndssalg skal starte i juni

Da den norske importøren Harald A. Møller forrige uke annonserte de norske prisene på de første ID.3-variantene som kommer til Norge, kunne ikke administrerende direktør Ulf Tore Hekneby gi noen ny informasjon om programvareutviklingen.

Han sa imidlertid at han tror den beste indikasjonen på at fabrikken har kontroll på programvaren er at Volkswagen har annonsert at forhåndssalget begynner i juni, og at bilene er på veien i Wolfsburg. 

Om det viser seg å bli en realitet at bilene må inn på verksted for første oppdatering og utvidelse av programvarefunksjonene, tyder det i det minste på at Volkswagen satser alt på å levere bil innenfor tidsfristene de har satt.

Dagens E45 gjennom Kløfta følger en naturlig elvecanyon. Den skjærer seg dypt ned i fjellet fra Finnmarksvidda mot Alta. Fjellet er dårlig og porøst. Snøskred, sørpeskred og steinras gir ofte stengt vei. Nå skal strekningen legges i tunnel.
Les også:

Vegvesenet lokker med klimagulrot i E45-kontrakt

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.