SAMFERDSEL

Slik vil de halvere utslippene fra varetransport i byene

Anbefaler etableringen av bylogistikkplaner.

For å halvere utslipp fra varetransport i Oslo anbefaler forskerne egne byterminaler som øker lastvekt på bilene osm kjører inn og ut av sentrum.
For å halvere utslipp fra varetransport i Oslo anbefaler forskerne egne byterminaler som øker lastvekt på bilene osm kjører inn og ut av sentrum. Bilde: Mari Gisvold
27. mars 2015 - 06:00

Ved å kombinere virkemidler på den rette måten er det mulig å redusere utslippene fra varetransporten i Oslo med 50 prosent. Det viser en ny rapport fra Transportøkonomisk institutt (TØI).

Forskerne har studert effekter og erfaringer fra gjennomførte tiltak i en rekke europeiske byer som kan bidra til redusert miljøutslipp, og kommet med forslag til hvordan Oslo kan halvere dagens utslipp fra varetransport.

Les også: Her støpes brua på 48 timer

Felles terminaler

Rapporten viser til en rekke tiltak som vil gjøre varelevering mer miljøvennlig.

– De beste effekten vil vi få ved å kombinere en rekke av disse tiltakene, sier forsker Olav Eidhammer ved TØI.

Og trekker frem konsolideringssenter for levering, nullutslippssoner og etablering av bylogistikkplaner som de viktigste tiltakene.

– Et konsolideringssenter er en byterminal som tar imot forsendelser fra flere leverandører, og dermed gjør at færre leverandører kjører rundt i sentrum, forklarer han.

Terminalene har i mange tilfeller bidratt til færre kjørte kilometer, reduserte lokale utslipp, reduserte klimagassutslipp og mindre støy.

– Men en utfordring med de er å etablere en holdbar forretningsmodell med finansiering av tilbudet, sier Eidhammer.

Les også: Denne asfalten lader elbilen mens du kjører

Må starte med en plan

Sammen med fellesterminaler anbefaler rapporten bruk av miljøvennlige godsbiler, nullutslippssoner og bylogistikkplaner.

– For reduksjon av lokale utslipp er innføring av lavutslippssoner et effektivt virkemiddel, sier Eidhammer.

Vanligvis utformes disse slik at adgang til sonen begrenses til kjøretøy med en bestemt motorteknologi, for eksempel godsbiler med Euro V eller Euro VI motor, godsbiler med elektrisk motor eller annet miljøvennlig drivstoff.

Eidhammer mener aktører og myndigheter bør gå sammen for å finne de beste løsningene, og at disse bør implementeres i en bylogistikkplan.

– Vi anbefaler å starte med en bylogistikkplan som inneholder alle de viktigste tiltakene. Mål for planen bør være å gi Oslo mer effektive, sikrere og grønnere vareleveranser enn i dag, sier han.

En del av planen bør mener han bør være å beskrive og prioritere tiltak som skal iverksettes, hvilke effekter tiltakene vil ha og når tiltakene planlegges implementert.

– Hovedvekten bør ligge på tiltak som støtter de strategier som bestemmes i forkant av planen, sier Eidhammer.

Les også: Tunnelboremaskinene har gravd 4 mil under London. Se resultatet

Fult mulig

Andre tiltak som bidrar til reduserte miljøutslipp er, ifølge rapporten, flere fyllestasjoner for alternativt drivstoff, økt antall laste- og losselommer og økt bruk av kvelds- og nattlevering.

Ved å kombinere tiltakene på riktig måte, mener Eidhammer det er fult mulig å halvere utslippet fra varelevering i byene.

– Det er klart det er mulig å halvere utslippene med alt som skjer innenfor utvikling av nye motorer og elektriske biler, men alt avhenger av den politiske viljen, sier han.

Selv om rapporten kun har sett på utfordringer og løsninger i Oslo, er resultatene fult overførbare til andre norske byer, ifølge Eidhammer.

– Akkurat de samme virkemidlene vil ha god effekt i alle de større byene våre, sier han.

Les også:

Dette kan bli Londons nye superbru

Skjeggestadbrua ville aldri kollapset hadde den blitt bygget i dag

Her er tre av alternativene til ny Oslo-trikk  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.