SAMFERDSEL

Slik vil Danmark få bukt med trafikkstøy – norske veimyndigheter vurderer samme tiltak

Norske miljøfartsgrenser brukes i dag for å redusere produksjon og spredning av svevestøv fra veislitasje, men Vegdirektoratet ser ikke bort fra at de i fremtiden også kan innføres med tanke på støy.

Per i dag finnes det ingen veistrekninger i Norge med redusert fartsgrense grunnet støy, men Vegdirektoratet ser ikke bort fra at det kan bli en løsning også her.
Per i dag finnes det ingen veistrekninger i Norge med redusert fartsgrense grunnet støy, men Vegdirektoratet ser ikke bort fra at det kan bli en løsning også her. Bilde: Mona Strande
17. apr. 2020 - 12:00

Støy fra veitrafikk er et alvorlig og økende folkehelseproblem. Her i Norge anslår Miljødirektoratet at nesten 2,1 millioner mennesker er utsatt for støy over 55 dBA utenfor huset sitt.

Share icon
Del

Kommentarsystemet er deaktivert

Kommentarsystemet leveres av en ekstern leverandør, og kan ikke lastes inn uten at informasjonskapslene er aktivert. Endre dine Personvern/cookies innstillinger for å aktivere kommentering.