ELBIL

Slik skal Tesla gjøre superladerne tilgjengelig for alle elbiler

Skal koste ekstra i rushtiden og når bilen lader treigt.

Snart åpner Tesla for andre bilmerker på ladestasjonene sine. Her fra Indre Arna i sommer.
Snart åpner Tesla for andre bilmerker på ladestasjonene sine. Her fra Indre Arna i sommer. Foto: Eirik Helland Urke
Eirik Helland UrkeEirik Helland UrkeJournalist / foto
27. juli 2021 - 16:51

Tesla-sjef Elon Musk bekreftet nylig på twitter at selskapet planlegger å gjøre ladenettverket sitt tilgjengelig også for andre bilmerker i slutten av 2021. I selskapets kvartalsfremleggelse natt til tirsdag kom Musk med en rekke nye detaljer om hvordan dette rent praktisk kan foregå. De såkalte superladerne bruker standard CCS-kontakter i Europa, men det er likevel en hel rekke utfordringer knyttet til hvordan andre elbiler skal kunne dra nytte av Teslas ladenettverk.

Tesla bygger offensivt ut ladestasjoner også i Norge, noe som i praksis har gitt Tesla-eiere en ikke ubetydelig fordel langs norske veier i sommer. De har rett og slett flere hurtigladere tilgjengelig enn andre bilmerker.

Vil holde det enkelt

Det er ikke bekreftet at norske superladere åpner for andre bilmerker allerede i år, mer sannsynlig er nok neste år. Det skal være antydet i flere sammenhenger, blant annet i kontakt med Vestland fylkeskommune.

Elon Musk fortalte på nattens kvartalsfremleggelse at han vil gjøre det så enkelt som mulig for andre bileiere å ta i bruk Teslas ladere. 

– Vi ser for oss en enkel løsning der du bare laster ned Tesla-appen, drar til ladestasjonen og forteller hvilken lader du står ved. Så plugger du den til bilen, selv om det ikke er en Tesla. Dette vil i praksis fungere på elbiler av nesten alle fabrikater, sa Musk.

Blir dyrere å lade treigt

Han bekrefter samtidig at det ikke er fritt fram for å bruke timesvis på ladestasjonen, selv om du skulle ha en bil som lader treigt. 

– Det vil bli tidsbegrensninger. Hvis bilen lader supertreigt, må noen betale mer. Tid er nemlig den største begrensningen hos superladerne, hvor opptatt de blir, sa Musk.

Det er også aktuelt å gjøre ladingen dyrere i rushtiden, for å spre ladingen og dermed tilgjengeligheten mer gjennom døgnet.

Da denne Volvoen rullet ut fra Torslanda fabrikken, var det siste gang bilmerket laget en dieselbil. Volvos strategi har gjort at de sannsynligvis allerede i dag har lavere CO2-utslipp enn kravet neste år.
Les også

Volvo har allerede klart utslippskrav

Lønnsomt å bygge ut

Motivasjonen for å åpne ladenettverket er ifølge Tesla todelt. For det første ønsker de å støtte overgangen til fornybar energi, uten å stenge ute andre aktører. Men ikke minst er det lønnsomt, og senker kostnadene ved å bygge ut nettverket av ladestasjoner. Det kan både påvirke utbyggingstakten og prisen ut til kundene. 

Musk understreket viktigheten av å øke utbyggingstakten på ladestasjonene framover. 

– Det sier seg selv at om dette skal være nyttig for andre elbiler, må vi bygge ut ladestasjonene i større takt enn vi produserer egne elbiler. Det i seg selv er ikke enkelt for oss, men viktig i den store sammenhengen at vi får til, sa Musk på kvartalsfremleggelsen.

Rekordoverskudd

På fremleggelsen kom det fram at Tesla gikk med 9,7 milliarder kroner i overskudd i andre kvartal. Det er deres første kvartalsvise overskudd på over 1 milliard dollar.

For noen dager siden ble det også kjent at omsetningen i Norge falt med 46 prosent fra rekordåret i 2019 til 2020. Samtidig er det ventet økning igjen i 2021, blant annet med introduksjonen av Model Y i Norge.

Tesla-sjef Elon Musk.  <i>Foto: Eirik Helland Urke</i>
Tesla-sjef Elon Musk.  Foto: Eirik Helland Urke
Xpeng P7 er en av de mange kinesiske bilmodellene som er lansert i Europa. Så langt er det bare produsenten SAIC, som står bak merket MG, som har kapret vesentlige markedsandeler.
Les også

Tror EUs straffetoll på kinesiske elbiler kan bli 30 prosent

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.