ELBIL

Slik løste NVE hurtiglade-problemet

Hurtigladestasjoner skal regnes som husstander.

Dette er lademønsteret ved Circle K i Korgen i Hemnes. Den høyeste toppen i månedskurven danner grunnlaget for effekttariffen.
Dette er lademønsteret ved Circle K i Korgen i Hemnes. Den høyeste toppen i månedskurven danner grunnlaget for effekttariffen. Foto: Circle K / Infogram
2. sep. 2020 - 17:00

TU skrev i fjor om at enkelte hurtigladestasjoner ble rammet av effekttariffer i nettleia. Fordi effekttariffen settes ut fra den høyeste effekttoppen i en måned, vil det slå særlig uheldig ut for utkantsteder med stor helgetrafikk.

– Det store problemet er korridorene hvor man kjører til langtur i helgen, for eksempel til hytta. Slike steder har stor trafikk fredag og søndag, men ellers lav inntjening. Da blir effekttariffen en stor utgift for oss. Likevel er det viktig å dekke disse stedene hvis folk flest skal velge elbil, sa Håkon Stiksrud i Circle K til TU i fjor.

Han nevnte Øyer i Oppland og Korgen i Nordland som to eksempler (se illustrasjon).

Fra bensinstasjoner til energistasjoner

Nå har NVE kommet med en løsning på problemet:

– Nå gjør vi det slik at næringskunder med et forbruk på under 100.000 kwh/år blir kategorisert som husholdninger. Da vil ladestasjoner komme bedre ut, sier NVE-direktør Kjetil Lund.

Virke Servicehandel, som organiserer en rekke bensinstasjoner, mener at forslaget gjør det lettere å lykkes med overgangen fra bensinstasjoner til energistasjoner.

– NVEs anbefaling legger til rette for en vellykket omstilling av bransjen fra bensinstasjoner til energistasjoner gjennom å gjøre det mer lønnsomt å etablere et bedre hurtigladetilbud langs vei. Forslaget er et stort og viktig gjennomslag for en næring som ønsker å bidra til at klimagassutslippene går ned, ved å gjøre det enklere for flere å bruke hel- og delelektriske kjøretøy, sier leder Iman Winkelman.

Ønsker egen transporttariff 

Også Elbilforeningen jubler for denne endringen.

– Dette vil bedre lønnsomheten for hurtigladestasjonen som har ujevnt og lavt strømforbruk. Forslaget gjør det mer lønnsomt å bygge ut hurtiglading for elbil også i områder med ujevn og lav bruk, sier generalsekretær i Elbilforeningen, Christina Bu.

Ifølge Elbilforeningen bør det bygges over 1000 hurtigladere i året fram mot 2025 for å holde tritt med stadig flere elbiler på veiene. De mener at det på sikt bør vurderes en egen transporttariff for å få bygd de store ladeparkene som trengs når elbilbestanden blir stor.

NVE forutsetter at det vil bli bygget 107 GW batterikapasitet, pluss omtrent like mye kapasitet fra elbiler som selger strøm tilbake til nettet ved behov. Til sammenligning har det største batterianlegget i verden en kapasitet på 0,75 GW.
Les også

NVEs prognoser om lavere strømpriser kan falle som et korthus

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.