Illustrasjon av hvordan de ser for seg at Popup vil fungere
Illustrasjon av hvordan de ser for seg at Popup vil fungere (Foto: Italdesign)

Flyvende biler

Slik jobber de med å gjøre Audi flyvende med Airbus-droner

Gi det seks-sju år, så kan bilen din bli plukket opp av en drone.

GENÈVE: Mens enkelte har helt konkrete planer for flyvende biler, er andre litt mer abstrakte.

I Genève viste Audi og Airbus frem sitt såkalte Popup Next-konsept, som kort sagt er en elbil som kan konverteres til en flyvende bil ved behov. Enkelt sagt sendes en drone ut for å plukke opp bilen, og frakter deg dit du trenger å være.

Her har man altså tenkt intermodalt, ved å utvikle et konsept som ikke bare er selvkjørende, men går like godt til lands som til vanns – nesten i alle fall.

Konseptet er utviklet av Italdesign i samarbeid med oppdragsgiverne, og tanken er at det skal være en fremtidsvisjon som gir ideer til hvordan pendlere kan få tilbake tiden sin.

Det er ikke vanskelig å argumentere for at konseptet nok var et av de klart minst realistiske som ble vist frem på bilmessen.

Luca Buono, prosjektleder for Popup Next i Italdesign.
Luca Buono, prosjektleder for Popup Next i Italdesign. Foto: Marius Valle

Ikke bare fantasi

Men spør du prosjektleder for Popup-prosjektet, Muca Buono i Italdesign, er ikke dette bare fri fantasi. Han viser til at konseptet har vært utviklet i et år, og at dette er en forbedring av Popup-konseptet som ble vist i 2017.

Siden da har de etablert et samarbeidsnettverk med universiteter, lokalsamfunn og andre aktører som har interesse av nye transportmetoder. Airbus har utviklet dronen videre, og laget et fungerende system for å låse dronen til bilen.

De har også jobbet med å redusere vekten på bakkemodulen.

Pupup Next er en selvkjørende bil som kan gjøres om til en flyvende drone ved at passasjerkapselen fraktes med en drone.
Pupup Next er en selvkjørende bil som kan gjøres om til en flyvende drone ved at passasjerkapselen fraktes med en drone. Foto: Marius Valle

Men er det egentlig noen realisme i dette konseptet? Buono forklarer at det er tross alt er rimelig håndfaste saker.

Han sier til Teknisk Ukeblad at de tester ut programvare som kan fungere i en slik løsning. Airbus har definert spesifikasjoner med tanke på størrelse og aerodynamisk utformelse på dronen, mens Audi og Italdesign sammen har utviklet kapselen.

«Drive by wire»

– Til bakkemodulen har Italdesign utviklet en elektronisk plattform som gir styring og bremsing «by wire», sier han, og legger til at neste nivå vil være å utvikle en bakkemodul som kan operere helt autonomt i trafikken.

Airbus har utviklet et festesystem som skal sikre at passasjerdronen ikke faller av.
Airbus har utviklet et festesystem som skal sikre at passasjerdronen ikke faller av. Foto: Marius Valle

– Vi har jobbet mye internt med vektreduksjon, noe som ikke var gjort i fjor. Om du skal fly spiller vekten en stor rolle, sier han.

– Sammen med Airbus har vi utviklet en drone som kan håndtere en vekt som er fem ganger det kapselen veier. Kapselen veier 200 kilo, så dronen kan løfte 1000 kilo, sier han.

Altså skal det være mer enn nok kapasitet til å frakte to passasjerer, som er det maksimale antallet konseptet kan frakte om gangen.

Men siden dette er modulært, kan det tenkes at det kunne utvikles andre fraktmoduler med plass til flere passasjerer.

100 kilometer rekkevidde

Selve bilmodulen har to elektromotorer, og kan oppnå en makshastighet på 100 kilometer i timen, og har en rekkevidde på inntil 100 kilometer. Men siden dette er et bykjøretøy, sier Buono at hastigheter vil være lavere, kanskje halvparten.

Interiøret er designet rundt en stor skjerm som skal gi deg den informasjonen du trenger.
Interiøret er designet rundt en stor skjerm som skal gi deg den informasjonen du trenger. Foto: Marius Valle

Koblingssystemet mellom bakkemodulen og dronen er som nevnt også videreutviklet, og skal være utformet spesielt med tanke på sikkerhet. Ikke en helt urimelig tanke, siden den skal frakte folk over befolkede områder. Låsesystemet består tre typer hengslinger.

Selve dronen veier 400 kilo, og har åtte motorer og to rotorer i hvert hjørne. Samlet effekt er 160 kilowatt, og et batteri på 70 kilowattimer skal gi en rekkevidde på 50 kilometer om den flyr uten kapsel. Her trengs det med andre ord en del videre teknologiutvikling.

Alene kan dronen fly i 120 kilometer i timen, mens den med passasjerer flyr i 60 kilometer i timen.

Trenger seks-sju år med utvikling

– Størrelsen er omtrent fem ganger fem meter. Rotorene er 1,7 meter hver, men vi vurderer sammen med Airbus at det sannsynligvis blir behov for at de må bli litt større. Så vi må nok bevege oss nærmere sju ganger sju meter, sier Buono.

Når noe som dette kan komme i trafikk er det ingen som vet, men Buono anslår at de vil trenge mellom seks og sju år med utvikling før de kan bli ferdige.

Det vil også avhenge av i hvilken grad oppdragsgiverne er villige til å satse tyngre på konseptet. Men har tror det kan realiseres.

– Teknisk tror jeg at vi har funnet en god retning. Men infrastrukturen må være klar for noe som dette.  Vi ser at store byer som London og New York har transportproblemer som må løses. Så vi trenger å forstå hvordan vi skal løse dette sammen med dem. Popup kan være løsningen, men som sagt trenger vi tid, sier han.

Kommentarer (5)

Kommentarer (5)