De følgende firmaene har meldt sin interesse for å delta i anbudskonkurransen, som Statens vegvesen lyste ut i november:
- Bertelsen & Garpestad
- Arbeidsfelleskap: Consto Anlegg Midt og Aurstad Tunnel
- Hæhre Entreprenør
- Arbeidsfellesskap: Syltern og Christie
- Peab Anlegg
- Risa
![Nok en gang skal nye strømmålere installeres, der det jobbes for å ha dette på plass innen 2032. Det er 15 år etter forrige gang.](https://images.gfx.no/130x87/2827/2827176/NTB_bUFKHkCtmOY.jpg)
Gjør klart for nye strømmålere
Nå starter prosessen med prekvalifisering
![Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges i en ny trasé, nord for dagens E39. <i>Illustrasjon: Statens vegvesen</i>](https://images.gfx.no/290x/2634/2634985/Kart%2520E39%2520Lonset-Hjelset.jpg)
Vegvesenet skal nå vurdere de ulike leverandørenes dokumentasjon og kvalifikasjoner. Gjennom prekvalifiseringsfasen skal det velges ut tre eller fire som vil bli invitert til å delta videre i anbudskonkurransen, skriver Vegvesenet i en pressemelding.
– Vi planlegger å sende invitasjoner til de som går videre i løpet av uke 2 i 2021. Deretter skal vi arrangere oppstartsmøte med hver enkelt leverandør for å sikre at alle har rett forståelse av forutsetningene og rammene for konkurransen, sier Halgeir Brudeseth, prosjektleder i Statens vegvesen, i meldingen.
Etter oppstartsmøtene vil firmaene levere inn sine første tilbud innen fristen 8. april. Deretter vil Statens vegvesen møte de enkelte firmaene til forhandlinger, før de skal levere sine endelige tilbud.
– Vi tar sikte på å inngå kontrakt med entreprenør for totalentreprisen i midten av juni 2021, sier han.
![Sikkerhetssjef i Cisco Norge, Leif Sundsbø sier gapet mellom selvtillit og faktisk beredskap understreker behovet for en mer strategisk tilnærming til cybersikkerhet.](https://images.gfx.no/130x87/2835/2835635/Leif%2520Sundsb%25C3%25B8.jpg)
Slår alarm om europeiske bedrifter: Utsatte og ute av stand til å forsvare seg
Skal bygge 9,3 kilometer ny veg
Prosjektet er lyst ut som en totalentreprise. Det innebærer at entreprenøren som blir tildelt oppdraget både skal prosjektere den nye veien og stå for selve utbyggingen.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
Nye E39 Lønset-Hjelset skal bygges i en ny trasé oppe i lia, nord for dagens E39. Veien får to- og tre felt med midtrekkverk og en fartsgrense på 90 km/t.
I tillegg til 9,3 kilometer ny europavei, inneholder kontrakten også følgende konstruksjoner:
- Åtte underganger/kulverter dimensjonert for landbruksmaskiner
- Åtte bruer på mellom 15 og 90 meter
- En firefelts miljøtunnel på 100 meter
Byggetiden vil være 2,5-3 år og nye E39 Lønset-Hjelset er ventet å stå ferdig senest våren 2024.
![Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.](https://images.gfx.no/130x87/2743/2743344/PA1101412400.jpg)
På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet
Bedre framkommelighet og økt trafikksikkerhet
E39 Lønset-Hjelset er et viktig veiprosjekt for Molde, og har som formål å bedre trafikksikkerheten og framkommeligheten for alle som ferdes på strekningen.
Dagens E39 mellom Lønset og Hjelset er smal, går gjennom delvis tett bebyggelse og har hele 95 avkjørsler – flere av dem har dårlig sikt.
På den nye veien vil det ikke være tillatt med saktegående kjøretøy eller gående og syklende, men de får mulighet til å ta i bruk dagens vei – som skal gjøres om til lokalvei etter åpningen av nye E39 Lønset-Hjelset. Med langt færre biler og tungtransport enn i dag, vil dette bedre bomiljøet for de som bor langs dagens E39 og gjøre veien langt mer trafikksikker for myke trafikanter.
![Den fem kilometer lange brua over Bjørnafjorden er en sentral del av Hordfast-planene.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834711/04a.jpg)
Har brukt over to milliarder på planleggingen – ble vraket