Samferdsel

Saltet fire ganger så mye som for ti år siden

Ustabilt vintervær gjør at det er brukt over 40.000 tonn salt på veiene i Oslo denne vinteren.

Vekslende vintervær førte til rekordmye salting av veiene i Oslo.
Vekslende vintervær førte til rekordmye salting av veiene i Oslo. Bilde: Scanpix
Mari Gisvold SolbergMari Gisvold Solberg– Journalist
17. apr. 2023 - 09:50

På tross av at det gjentatte ganger har blitt innført tiltak for å redusere bruken av veisalt på norske veier, ble det brukt rekordmye salt på veiene i Oslo denne vinteren.

Over 40.000 tonn salt har gått med i hovedstaden. Det 57 kilo salt per innbygger, og fire ganger så mye som for ti år siden, skriver NRK.no.

Vanskelige værforhold

Årsaken til den store økningen i bruk av salt i Oslo er vekslende vintervær. 

Joakim Hjertum, seksjonssjef i Bymiljøetaten i Oslo, sier til avisen at det krever mer salting enn stabilt kalde vintre.

Den store trafikkbelastningen på veiene i Oslo gjør dessuten at grus ikke er noe alternativ til salting, siden trafikken blåser grusen til side. 

– Da må det strøs oftere og det hadde ført til enda dårligere luftkvalitet, sier Hjertum.

Reiulf Ramstad og Bane Nors forslag til nytt høyhus på Oslo S. De har også levert et forslag på 82 meter. Plan- og bygningsetaten ønsker ikke noen av dem.
Kommentar

Bane Nor bør jekke seg ned noen titalls etasjer

Må salte smartere

På tross av den økte saltingen jobbes det med å redusere saltbruken i Statens Vegvesen.

– Vi jobber for å salte smartere og mer effektivt for å få ned saltforbruket, sier seksjonssjef Asbjørn Stensrud i Statens Vegvesen Innlandet til NRK.

Men klimaendringene med hyppigere væromslag og høyere temperatur om vinteren, gjør det vanskelig å redusere saltbruken samtidig som trafikksikkerheten opprettholdes.

Stensrud forklarer at smartere salting dreier seg om å salte når saltingen har størst effekt. Dette avhenger av både temperatur og trafikkbelastning der det saltes. 

– Hvorfor brøytes det ikke mer i stedet for å salte?

– Hovedregelen er at vi brøyter først, så bruker vi salt for å oppnå bar vei og bare spor. Det holder ikke å bare brøyte, sier han til NRK.

Buss nummer 150 mellom Gullhaug og Nationaltheatret inngår i Bærumskontrakten Unibuss sa opp i fjor.
Les også:

Må utlyse kontrakt på nytt etter Unibuss-exit – nå vil Unibuss ha den igjen

Kommentarer
Du må være innlogget hos Ifrågasätt for å kommentere. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto. Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn.