MF Tycho Brahe ble bygget i 1991 ved Langsten, Tomrefjord. (Bilde: Wiki Commons)

TYCHO BRAHE

Robottrøbbel gjør at ladeproblemene fortsetter

Planen var at «Tycho Brahe» skulle seilt 100 prosent elektrisk mellom Helsingborg og Helsingør fra 20. juni.

På grunn av tekniske problemer med ladeautomatikken på land, er den helelektriske driften utsatt.

Fergen har fortsatt to dieselmotorer om bord og går i hybrid drift.

3D-laser

Ladesystemet er basert på oppkobling ved hjelp av robot på land som skal plugge inn kablene i skipets ladeport.

På landsisden står en ABB IRB 7600 robot i en spesialbygget container. Når fergen nærmer seg, sendes et signal til roboten. Roboten settes i klar-modus og en port åpner seg både foran container og i skipssiden. Roboten griper så pluggen og drar ut nødvendig kabel og kobler skip til ladestrøm fra land.

Robotisert tilkobling av ladekabler for HH Ferries i Helsingborg og Helsingør. ABB-roboten står i en container på land. Når fergen nærmer seg, sendes et signal, den klargjøres og porter på land og skip åpnes. Med 3D-laser finner robotarmen kontakten, drar ut kabel og setter kontakten i på landsiden.
Robotisert tilkobling av ladekabler for HH Ferries i Helsingborg og Helsingør. ABB-roboten står i en container på land. Når fergen nærmer seg, sendes et signal, den klargjøres og porter på land og skip åpnes. Med 3D-laser finner robotarmen kontakten, drar ut kabel og setter kontakten i på landsiden. Foto: ABB

Kommunikasjonen skjer trådløst mellom skip og ladestasjon på land og 3D laserskanning for riktig posisjonering. Problemene skal oppstå under «spesielle forhold», heter det i en melding fra ABB. 

Lovende tester

Ingeniørene i ABB jobber fortsatt med å løse problemet, opplyser HH Ferries, som eier og driver fergene som går mellom de to havnene i henholdsvis Sverige og Danmark.

HH Ferries vil ikke sette en ny dato, men sier at problemet skal være løst innen utgangen av august.

- ABB jobber med å løse problemene og foreløpige tester er oppløftende, skriver HH Ferries i en epost til TU.

Søsterskipet «Aurora af Helsingborg» skal etter planen bygges om og få installert batterier ved Öresund Dry Docks i høst.

Aurora på strøm før nyttår

Ladeproblemene vil ikke ha betydning for ombyggingen. Når problemet er løst, vil det også fungerer når Aurora skal lades, opplyser HH Ferries.

- Det er ingen endringer i planene for Aurora. Hun skal seile 100 prosent elektrisk innen utgangen av året, opplyser HH Ferries til TU.

Made in Norway

Både «Aurora af Helsingborg» og søsterskipet «Tycho Brahe» er bygget i Norge i 1991. De er begge 111 meter lange og 28 meter brede.

MF Tyco Brahe og MF Aurora af Helsingborg

Aurora: Bygget ved Tangen Verft i Kragerø i 1991, utrustet ved Langsten.

Tycho Brahe: Bygget i 1991 ved Langsten, Tomrefjord.

Begge ferger er begge 111 meter lange og 28 meter brede.


Kapasiteter: 1.250 passasjerer, 240 personbilekvivalenter. Fergene har 528 filmeter (lane meters) til kjøretøy.

Strekningen trafikkeres av totalt fem ferger. Overfarten er på 20 minutter. Fergene frakter årlig rundt 7,4 millioner passasjerer og 1,9 millioner kjøretøy.

To dieselmotorer er fjernet og "norske" batteripakker på drøye 8,32 MWh fra PBES er installert i Tycho Brahe. Samme operasjon skal utføres på Aurora. Batteriene på over 40 tonn er produsert i Trondheim.

Finsk-svensk-norsk

ABB Marine and Ports i Finland fikk kontrakten på 300 millioner kroner med HH Ferries Group.

Deler av teknologien kommer fra Norge, der ABB og NTNU har bygget et hybridlaboratorium.

Batteriene til Tycho Brahe før transport til verftet tidligere i år. Over 40 tonn batterier på til sammen 8,32 MWh erstatter dieselmotorer på to av fergene mellom Helsingborg og Helsingør.
Batteriene til Tycho Brahe før transport til verftet tidligere i år. Over 40 tonn batterier på til sammen 8,32 MWh erstatter dieselmotorer på to av fergene mellom Helsingborg og Helsingør. Foto: PBES

ABB-kontrakten omfatter alt fra transformator og ladesystem på land, automatisk strømtilkobling med robot, til nye tavler, energistyringssystem, likestrømsnett om bord (DC Grid) og batterier på skipene.

Kraften overføres til skipet med 10 kV og 10 MW. Om bord blir kraften transformert til 800 V og gjort om til likestrøm (DC) før det går til lading av batteriene.

ABB valgte PBES som underleverandør på batterier, som skal være verdens meste sikre. De er utviklet i Canada, men produsert i Norge.

Kommentarer (1)

Kommentarer (1)