Arbeidene med å sikre noen tunneler på riksvei 13 i Suldal i Rogaland starter etter alt å dømme etter ferien. Nå er det lyst ut en kontrakt for å installere nytt LED-lys i noen av tunnelene.
Den nye kontrakten heter Tunnelbelysning Rv.13 - Suldal i Ryfylke – Suldalsporten-Falkalitunnelen.
Det skal bli nye kabler og nye LED-armaturer i fem mindre tunneler som ligger nærmest på rekke og rad, fra Suldalsporten til Falkalitunnelen:
- Suldalsporten (1202 m)
- Vågstunnelen (449 m)
- Mokleivåsen tunnel (733 m)
- Vikatunnelen (1188 m)
- Falkalitunnelen (837 m)
Totalt skal rundt 205 armaturer med tilhørende kabler skiftes ut i de fem tunnelene.
Det er cirka 17 kilometer fra Suldalsporten til Falkalitunnelen. ÅDT på strekningen er 500, med cirka 20 prosent tunge kjøretøy.
Byggherre Vegvesenet presiserer at det vil foregå bergsikringsarbeid i disse tunnelene:
- Vågstunnelen
- Hylstunnelen (som ikke er en del av tunnellyskontrakten)
- Suldalsporten
- Vikatunnelen
Det er viktig at arbeidene i kontrakten koordineres med entreprenøren for bergsikringsarbeidene.
Hele installasjonsprosessen skal være ferdig 20. desember i år.
Digital tilbudskonferanse finner sted 7. juli, og frist for å gi tilbud er 16. august.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Schneider Electric og NVIDIA inngår samarbeid – utvikler nytt banebrytende referansedesign for KI- datasentre](https://images.gfx.no/1000x333/2834/2834498/Data%2520center.jpg)
![Dagens Oslofjordtunnel mellom Asker og Frogn i Akershus er stengt ti prosent av tiden. Byggingen av et nytt tunnelløp, som starter i 2025, skal etter planen sørge for 99 prosent oppetid.](https://images.gfx.no/130x87/2743/2743344/PA1101412400.jpg)
På 90-tallet bygget de Oslofjordtunnelen på tre år. Nå er byggetiden nær doblet