Det var i januar i år at deler av E6 ble vasket ut ved Snåsavatnet i Trøndelag.
Etter å ha foretatt omfattende undersøkelser av grunnforholdene i området, har Statens vegvesen nå planen klar for når og hvordan E6 langs Snåsavatnet skal være i full drift igjen.
![– Vi kan bare håndtere plastproblemet om vi tar hensyn til kjemikaliene i plasten og tar oss av dem på forsvarlig vis. Det sier NTNU-professor Martin Wagner. Her er en liten bit av søppelhåndteringsanlegget Thilafushi på Maldivene.](https://images.gfx.no/130x87/2833/2833565/NTB_426187984.jpg)
Har funnet 16.000 kjemikalier i plast – forskerne har fire råd
Stabiliteten blir bedre enn den har vært
– Vi har drevet svært omfattende undersøkelser av grunnforholdene for å være på den trygge siden. Blant annet har vi drevet grunnboring fra flåte ute i Snåsavatnet, og vi har gjort store undersøkelser og beregninger for å få full oversikt over situasjonen. Dette har vi klart uten særlig ulempe for trafikanter og næringsliv, sier Borg.
– Det er viktig for oss, og vi har et inntrykk av at lysregulering fungerer greit.
Ved å gjøre masseutgravinger av fylling, også under vannflaten, og videre fylle opp igjen med sprengtstein og plastring med steinblokker på utsiden av veifyllingen, skal grunnforholdene bli bedre enn de var tidligere.
– Deretter skal vi etablere veien på samme plass som den er i dag. Når vi i tillegg sikrer det nye fundamentet bedre mot utvasking fra sjøen, er vi trygge på at dette ikke skjer på nytt, forklarer Borg. I tillegg vil stabiliteten for veien bli betraktelig bedre enn situasjonen er i dag.
![Forskere jobber med å utvikle teknologi som gjør at autonome roboter kan tilpasse sin adferd til fiskens reaksjoner, slik at de kan forstyrre minst mulig. Bildet er tatt med drone.](https://images.gfx.no/130x87/2832/2832414/dji_0427.jpg)
Fiskens reaksjon på roboter overrasket forskerne
Begynner arbeidet etter fellesferien
Med såpass utfordrende grunnforhold og omfattende arbeid, vil E6-stykket bli stengt for trafikk mesteparten av tida når arbeidet kommer i gang. Selv om omkjøringsmulighetene vil være gode, ønsker Statens vegvesen å opprettholde trygg og effektiv transport på E6 gjennom sommer og fellesferie.
![Schneider Electric](https://images.gfx.no/80x/2717/2717830/squarelogo_RGB.png)
![Kyoto Group og Schneider Electric inngår intensjonsavtale – skal elektrifisere industrien sammen](https://images.gfx.no/1000x333/2826/2826421/Ronny_Micaelsen_1600x900.jpg)
– Derfor planlegger vi med at det kommer i gang etter at fellesferien er ferdig, og at en ny og forbedret E6-bit skal stå klar i slutten av oktober, forteller Borg.
![En illustrasjon av skepsis blant jobbsøkere som må konkurrere med en KI-robot. Artikkelforfatteren mener 90 prosent av de administrative oppgavene innen helse og omsorg kan automatiseres.](https://images.gfx.no/130x87/2840/2840871/Illustrasjon_mennesker_teknologi_SpirGroup.jpg)
Helse og omsorg: 90 prosent av admin-oppgavene kan automatiseres