NYE VEIER

Prosjektene skal prioriteres: Nye Veier henter inn konsulentbistand for inntil 40 mill

Her er det først og fremst hjelp til analyser av samfunnsøkonomisk lønnsomhet som etaten er ute etter.

Ny E6 mellom Kvål og Melhus i Trøndelag.
Ny E6 mellom Kvål og Melhus i Trøndelag. Foto: Nye Veier
12. mai 2023 - 13:20

Utbyggingsselskapet beskriver bakgrunnen for den nye rammeavtalen slik: Nye Veier bruker samfunnsøkonomisk lønnsomhet som et kriterium for prioritering når rekkefølgen av utbygginger skal bestemmes. Selskapet jobber aktivt for å øke nytten og redusere kostnadene i alle faser av prosjektene, slik at den samfunnsøkonomiske lønnsomheten øker.

Nå har selskapet behov for ekstern bistand til arbeid med samfunnsøkonomiske problemstillinger.

Nye Veier tror at behovet blir spesielt stort innenfor disse områdene:

  • Arbeid med analyser til Nasjonal transportplan
  • Analyser av ulike brukergruppers behov/etterspørsel for mobilitet, f. eks.
    markedsundersøkelser.
  • Finansiering, herunder brukerbetaling/bompenger og skattefinansiering
  • Verdivurderinger av nytte- og kostnadsvirkninger (både prissatte og ikke-prissatte
    konsekvenser av infrastrukturinvesteringer)
  • Videreutvikle metodikk for verdivurderinger av vesentlige ikke-prissatte virkninger
  • Nytterealisering/gevinstrealisering i store infrastrukturprosjekter
  • Analyser av usikkerhet, herunder verdien av å avvente en beslutning (opsjonsverdi)

Også andre samfunnsøkonomiske problemstillinger kan bli aktuelle.

Nye Veier ønsker her å inngå parallelle rammeavtaler med tre til fem leverandører. Kontraktene innenfor rammeavtalen tildeles etter forskjellige prosedyrer for avrop.

Avtalen er på to år i utgangspunktet, med opsjon på forlengelse i 1+1 år.

Over fire år har avtalen en anslått totalverdi på 40 millioner kroner.

Nye Veier legger vekt på disse kriteriene i konkurransen:

  • Kompetanse: 60 %
  • Kapasitet: 10 %
  • Pris: 30 %

Tilbudsfrist er 2. juni.

Fra 105.9 kg for en lastesykkel kjøpt i sykkelforretning, til 64.7 kg på en tilsynelatene lik sykkel bygget opp igjen av tyske forskere.
Les også

Tyskerne bygger lett for å spare energi: Slankekur for lastesykkel fjernet 40 kilo

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.