Ett av de tre feltene på E18 ved Oslo skal utredes som eget felt for elbiler og næringstrafikk.
Ett av de tre feltene på E18 ved Oslo skal utredes som eget felt for elbiler og næringstrafikk. (Bilde: Per-Ivar Nikolaisen)

MILJØFELT FOR ELBIL

Oslo utreder eget felt for elbiler

Skal gi mindre trengsel i kollektivfeltet.

– Det er klart at kollektivtrafikken skal ha første prioritet. Men som et mulig fremtidig alternativ har jeg nå gitt sekretariatet for den såkalte Oslo-pakke 3 i oppdrag å utrede et nytt miljøfelt, sier Melby til Dagens Næringsliv.

Freder elbilen i kollektivfeltet

Foreløpig freder Venstre-politikeren det omdiskuterte elbil-privilegiet om tillatelse til å kjøre i kollektivfeltet ut 2015.

Hennes idé er å la busser og kanskje drosjer få dagens kollektivfeltet alene.

På dagens E18 er tanken at felt to av tre blir et såkalt miljøfelt – reservert for el- og nullutslippsbiler, næringstrafikk og også for biler med såkalt kamerat- eller samkjøring.

– Urealistisk

Det siste feltet må bensin- og dieselbiler med én eller to personer slåss om.

– Utredningen skal fullføres i god tid før sommeren. Men trolig kreves det mye fysisk tilrettelegging. Så det er helt urealistisk at iverksetting kan skje før tidligst i 2016, sier Melby.

Høyres Nikolai Astrup mener forslaget ikke er realistisk, i hvert fall ikke på kort sikt.

Les også:

Intelligente lyskryss får bussen raskere frem

25.000 mennesker skal jobbe på Fornebu. Kun halvparten får mulighet til å reise kollektivt

Skyhøye tall: Så mange elbiler bruker kollektivfeltet i morgenrushet