SAMFERDSEL

25.000 mennesker skal jobbe på Fornebu. Kun halvparten får mulighet til å reise kollektivt

Med dagens bussløsning kan kun 6000 av mellom 15.000 og 20.000 som jobber på Fornebu reise kollektivt til jobb i rushtiden.
Med dagens bussløsning kan kun 6000 av mellom 15.000 og 20.000 som jobber på Fornebu reise kollektivt til jobb i rushtiden. Bilde: Mari Gisvold
31. aug. 2014 - 10:46

I 1998, da Fornebu lufthavn ble lagt ned, var Fornebu et stille sted med lite aktivitet.

Nå, 16 år senere, er det fullt liv i området, som ligger ti minutter utenfor Oslo sentrum.

25.000 arbeidsplasser

I dag er det bygget 1.500 boliger på Fornebu, samt kontorlokaler til mellom 15.000 og 20.000 mennesker.

Når Fornebu er ferdig utviklet, vil området inneholde mellom 6.300 og 8.800 boliger og 25.000 arbeidsplasser.

– Planen vår var å bygge 6.300 boliger. På oppfordring fra Bærum kommune ser vi nå på muligheten for å bygge ytterligere 2.500. Så om alt går etter planen vil 8.800 boliger nærme seg ferdig og 25.000 mennesker jobbe på Fornebu i 2030, sier prosjektdirektør for Fornebulandet, Jørgen Stavrum.

Les også: Se hva arkeologene fant ved Follobane-traséen

Ikke ideelt med buss

Men allerede før de siste 7.300 boligene er på plass, og før de resterende 5.000 til 10.000 arbeidsplassene er klare, er bussene på vei mot Fornebu stappfulle i rushtiden.

– Vi har kapasitet til å ta 3000 mennesker i timen i rushtiden med dagens bussløsning, forteller utviklingsdirektør Hanne Bertnes Norli i Ruter.

Ruter opplyser at rushtiden på morgenen defineres som tiden mellom 07:00 og 09:00. På ettermiddagen regnes rushtiden mellom 15:00 og 18:00.

– Buss er ingen ideell løsning ut til Fornebu. Bussene blir stående i kø sammen med bilene og hoper seg opp. Det er et dårlig system for så tunge transportmengder som de vi har til og fra Fornebu, sier hun.

Nordli øyner likevel håp for transportutfordringene på Fornebu.

– Når vi bygger ut Fornebubanen vil denne kapasiteten doble seg. Fornebubanen vil ta 6400 mennesker i timen i rushtiden, sier Norli.

Les også: Derfor jobber de 24 timer i døgnet når det er buss for tog

12.200 uten kollektivmulighet

På sikt kan det kanskje være mulig for Fornebubanen å ta med seg enda flere mennesker. Ruter ønsker å bygge en ny t-banetunnel under Oslo.

– Da kan frekvensen på Fornebubanen øke ytterligere, og gi enda bedre kapasitet. Men dette ligger noen år frem i tid, sier Norli.

Teknisk Ukeblad har ikke fått noen tall på hvor stør økning det er snakk om.

– Vil det være kapasitet til å ta unna opp mot 25.000 mennesker, som er det planlagte antallet arbeidsplasser på Fornebu?

– Vi har lagt til grunn antallet arbeidsplasser som forventes og mener banen vil ha tilstrekkelig kapasitet med muligheten til å transportere over 6000 mennesker i timen i rushtrafikken, sier Nordli.

Det vil si at Ruter har kapasitet til å ta med 12.800 av totalt 25.000 som kommer til å arbeide på Fornebu i morgenrushet. Men Nordli ser ikke på dette som et problem.

– Det er aldri sånn at alle sammen reiser samtidig. Det er heller ikke alle som kommer fra Oslo. I tillegg til det vil noen fortsatt velge andre reisemåter, sier hun.

Les også: Bjørvika synker

For dårlige muligheter

Transportøkonomisk institutt har nylig gjennomført en undersøkelse blant ansatte på Statoil på Fornebu.

Resultatene viser at over 50 prosent av de ansatte kjører bil til jobb. 36 prosent benytter seg av buss og tog, og syv prosent går eller sykler.

– 70 prosent av de som kjører melder om at tid og dårlig kollektivmuligheter er årsaken til at de velger å kjøre selv, forteller forskningsleder Randi Hjorthol ved avdelingen for reisevaner og mobilitet TØI.

– Tror du flere ville valgt kollektivt om de hadde et bedre kollektivtilbud?

– Mange tilbakemeldinger fra de ansatte dreier seg om trange busser, dårlig plass og manglende sitteplasser. Jeg ser ikke bort fra at et bedre tilbud ville hatt god effekt, sier hun.

Og legger til at flere i tillegg etterlyser en god t-baneforbindelse mellom Oslo og Fornebu.

– Det vil kunne redusere flaskehalsen fra Lysaker mot Fornebu og gjøre kollektivt mer attraktivt, sier Hjorthol.

Les også:

Slik skal de beskytte Venezia mot havet

Asfalten på Gardermoen tåler ikke sommervarmen  

Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter  

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.