Brannvesenet spyler jevnlig for å holde temperaturen på asfalten på Gardermoen nede. (Bilde: Oslo Lufthavn)

VARM ASFALT

Asfalten på Gardermoen tåler ikke sommervarmen

Norsk asfalt er ikke laget for å tåle sommerens ekstremtemperaturer, sier ekspert.

Asfalten på Oslo Lufthavn nærmer seg kokepunktet, skriver Oslo Lufthavn i en pressemelding tirsdag morgen.

– Det er kombinasjonen av den høye temperaturen Oslo opplever for tiden, og vekten og trykket fra de store flyene som kan føre til ødeleggelse av asfaltdekket på Gardermoen om vi ikke tar forholdsregler, sier pressetalsmann på Oslo Lufthavn Lasse André Vangstein til Teknisk Ukeblad.

Les også: Er den Norges smarteste tunnel?  

Spyles jevnlig

For å forhindre at asfalten skades, spyles den jevnlig med tusenvis av liter vann. I de varmeste periodene spyler brannvesenet på 9000 liter vann av gangen, så ofte som annenhver time.

– Dette er ikke nytt, det er noe vi opplever hver gang det oppstår sterke varmeperioder. Ved å vanne asfalten tilstrekkelig slipper vi skader i asfaltdekket, sier Vangstein.

Og legger til at den kokende asfalten ikke fører til forsinkelser for reisende så lenge tiltak iverksettes umiddelbart når problemet oppstår.

– Vi følger temperaturen på asfalten kontinuerlig. Derfor vil flyten av trafikk være som normalt, sier han.

Les også: Vil dekke veiene med «smarte» solcellepaneler

For varmt for asfalten

Geir Lange ved Veidekkes asfaltlaboratorium har besøkt flyplassen de siste dagene for å følge asfalten. Han sier det er nærmere 20 år siden sist noen norsk flyplass opplevde den samme ekstremvarmen som i år.

– Vi har vært svært heldige med været denne sommeren, en av konsekvensene er at det blir litt varmt for asfaltdekket, sier han til Teknisk Ukeblad.

Lange forteller at det norske klimaet gjør at asfalten som legges tåler mindre varme en asfalten i andre land som opplever høyere temperaturer hver sommer.

– I de fleste andre land slipper man de ekstreme kuldeperiodene vi opplever her i Norge. Asfalten på Gardermoen skal tåle temperaturer helt ned til minus 34 grader, det er ikke nødvendig i de fleste andre land, sier han.

Les også: Bjørvika synker

Pluss- og minusgrader

Asfalten består av 94 prosent stein og seks prosent bitumen. Det er andelen bindemiddel som avgjør hvilke temperaturer asfalten tåler.

– Asfalten på Gardermoen skal tåle temperaturer fra minus 34 grader til pluss 60 grader. Men vi ser at den blir klissete når den overgår 52 grader. Nå som vi har opplevd mange dager i strekk med 55 grader på asfalten blir den klissete og tåler mindre i de områdene med mest påkjenning, sier Lange.

Dersom asfalten på Gardermoen hadde vært den samme som i for eksempel Spania, ville asfalten sprukket opp når det oppstod minusgrader.

– Vi jobber kontinuerlig med å se på ulike løsninger og tilsetninger for å få asfalt som tåler mer. Men per i dag er det ikke mulig å lage asfalt som tåler både høye og lave temperaturer like godt, sier han.

Les også: Ny type asfalt skal redusere bensinbruken

Gjelder ikke all asfalt

Lange sier Oslo lufthavns løsning med spyling av asfalten er en god løsning.

– Da forhindrer man for høye temperaturer på asfalten og unngår dermed skade, sier han.

Og understreker at det ikke er all asfalten på Gardermoen som er utsatt under de høye temperaturene.

– Det er kun asfalten som ligger i de områdene med størst påkjenning, altså der hjulene til flyene snur på femøringen som er utsatt. Asfalten som ligger der hjulene ruller rett frem klarer seg fint i varmen, sier han.

Les også:

Ny maskin støper vei og legger skinner i ett  

135 år gamle håndmurte rør holder møkkavannet unna Oslo  

135 år gamle håndmurte rør holder møkkavannet unna Oslo