Med mere bitumen og mindre stein ønsker danske forskere å endre sammensetningen av asfalt slik at rullemotstanden på veiene blir mindre. (Bilde: Colourbox)

ASFALT

Ny type asfalt skal redusere bensinbruken

Bitumen

  • Bitumen er en svart, seig hydrokarbon som i noen grad forekommer naturlig, men som oftest er fremskaffet som restprodukt etter destillasjon av råolje, hvor den fremstår som den tyngste fraksjonen med høyest kokepunkt.
  • Bitumen blir hovedsakelig brukt til asfalt, hvor bitumenen blir varmet opp og blandet med grus før det blir lagt ut og jevnet ut.
  • Andre bruksområder er blant annet taktetting, da spesielt flate tak.

Kilde: Wikipedia

For å redusere mengden CO2-utslipp fra bilparken har danske forskere nå utviklet en ny type asfalt.

Asfalten skal redusere bilers rullemotstand med opp til ti prosent, redusere bilistenes bensinforbruk og dermed minke CO2-utslippet fra den danske bilparken betraktelig.

Det skriver Ingeniøren.

Ser på rullemotstand

Det er forskningsprosjektet COOEE, som består av RUCs grundforskningscenter Glas og Tid, DTU Byg, NCC Roads og det danske Vejdirektoratet som har utviklet asfalten.

Arbeidet har pågått helt siden 2009, og fikk i 2011 bevilget 13,8 millioner danske kroner fra det strategiske forskningsrådet i Danmark.

– EU-kommisjonen har stort fokus på å senke utslippet av CO2. Transportsektoren har så langt ligget etter andre industrielle sektorer, det ønsker vi å gjøre noe med, sier sjefskonsulent Bjarne Schmidt i Vejdirektoratet til Teknisk Ukeblad.

Schmidt forteller at dekk- og bilindustrien i en rekke år har arbeidet med å få ned rullemotstanden.

– Etter å ha sett på hva de har gjort synes vi det er interessant å se på helheten, hvor man fokuserer både på dekk og på veien. Det var sånn vi kom frem til ideen om et nytt veibelegg, sier han.

Les også: Vil dekke veiene med «smarte» solcellepaneler

Små endringer

Det er ikke store endringer som skiller den nye asfalten fra tradisjonell asfalt.

Endringene går ut på å øke bruken av bitumen i asfalten, stoffet som binder sammen steinen, samtidig som mengden stein minskes noe.

Til sammen skal denne endringen redusere bilers rullemotstand med cirka ti prosent.

– Jo mindre stein som stikker opp av asfalten, jo mindre rullemotstand skapes. Vårt mål er at teksturen i veiens overflate skal være så liten som mulig, sier Schmidt.

Han understreker at målet likevel ikke er å fjerne all friksjon mellom veien og bilen.

– Av trafikksikkerhetshensyn må det være friksjon der, men den nye sammensetningen kan bedre miljøet ved at mengden CO2-utslipp reduseres, samtidig som trafikksikkerheten opprettholdes, sier Schmidt til Teknisk Ukeblad.

Les også: Dette er Norges ti største samferdselsprosjekter

En optimal sammensetning

Forskningsprosjektet har testet ut den nye asfalten under trailer, med gode resultater. Nå legges asfalten ut på et lengre prøvestrekke på motorvei ved Svendborg og Langeskov på Fryn i Danmark.

– Er det mulig å øke mengden bitumen i asfalten ytterligere og få enda lavere rullemotstand?

– Nei, det er det ikke. Siden bitumen er klisteret som holder steinene i veien sammen kan for mye av dette gjøre at veien taper sin styrke. Man kan også risikere at bitumen ved oppvarming kan smelte, om innholdet av stoffet blir for stort, sier Schmidt.

Den nye sammensetningen, er ifølge forskeren, så godt som optimal.

– Vi ser at en reduksjon av rullemotstanden med ti prosent gir en reduksjon av bensinbruken på rundt tre prosent, sier han.

Les også: Disse veiene får ny asfalt i sommer

Vil samarbeide

Den store utfordringen videre, ligger ifølge Schmidt i å få den nye asfalten til å bevare de gode egenskapene over hele sin levetid.

– Vi ønsker at veiene skal holde så lenge som mulig. Målet er at den nye asfalten skal holde i minst 15 år, og være like holdbar som annen asfalt, sier han.

Det danske Vejdirektoratet jobber nå med å få finansiert et nytt prosjekt hvor de vil samarbeide med dekkindustrien for å få optimalisert samspillet mellom dekk og vei ytterligere.

Les også:

Vil lage bedre asfalt med nanoteknologi

På syv timer prosjekterte 16 ingeniører 20 kilometer vei

Gøteborg kan få induksjonsveier innen 2015