Vakker: Den ser vakker ut, den nye Strindheimstunnelen, som vil være en dramatisk forbedring av inn- og utfarten fra Trondheim i nordgående retning. (Bilde: Aventi Technology)

STRINDHEIMSTUNNELEN

Er den Norges smarteste tunnel?

Mer overvåket og automatisert enn noen annen norsk tunnel.

Den nyåpnede Strindheimstunnelen i Trondheim er spesiell på mange måter. Den går gjennom en 400 meter lang strekning med kvikkleire og har vært en geoteknisk utfordring.

Samtidig er den også karakterisert som Norges smarteste og kanskje sikreste tunnel. Den 2,5 km lange tunnelen har fire felter fordelt på to løp og er mer overvåket og automatisert enn noen annen norsk tunnel.

Den har et redundant nettverk som varer helt inn i vegtrafikksentralen.

Automatisk

Styringssystemet, som er bygget av Aventi Technology, er laget for å oppdage alle mulige situasjoner i tunnelen og gi alarm ved stopp, kø, saktegående trafikk, gjenstander i kjørebanen, røyk, fotgjengere og bil i feil retning.

Systemet overvåkes hos Vegtrafikksentralen i Trondheim, hvor de ulike hendelsene kan utløse alt fra endinger i signaler og skiting til bommer og uttrykning i de mest alvorlige tilfellene.

Systemet kan påvirke 31 mekanisk variable skilt og 40 informasjonstavler og mange av operasjonene er programmert slik at kan starte automatisk. Hvis noen tar ned et brannslukningsapparat i tunnelen vil brannplanen tre i kraft.

En rekke sensorer måler kontinuerlig gass og partikler som er data systemet trenger for å kjøre viftene slik at miljøet i tunnelen tilfredsstiller kravene.

Les også: Denne eldgamle tunnelmetoden skal hindre katastrofe på Follobanen

Full oversikt: Over hundre kamera gir operatøren svært god oversikt over Strindheimstunnelen. I tillegg overvåker systemet informasjonen fra alle kameraene og kan gi alarmer eller sette i gang tiltak automatisk om det trengs.
Full oversikt: Over hundre kameraer gir operatøren svært god oversikt over Strindheimstunnelen. I tillegg overvåker systemet informasjonen fra alle kameraene og kan gi alarmer eller sette i gang tiltak automatisk om det trengs. Aventi Technology

Godt synlig

Til sammen er det montert 104 vanlige videokameraer i tunnelen og ni til som kan se 180 grader. Kameraene er plassert med rundt 70 meter avstand til hverandre for å følge trafikken følge trafikken gjennom hele tunnelen.

Skulle noe skje vil det kunne sees veldig godt i kontrollrommet, men systemet genererer også en alarm og setter i gang tiltak automatisk. Kolliderer biler må trafikken dirigeres på en annen måte og programvaren sørger for det.

– Hele sekvensen rundt en tunnelstengning er programmert og går av deg selv. Skilt, bommer og alt som skal til skjer i riktig rekkefølge automatisk, men det er selvfølgelig mulig å gripe inn manuelt, sier daglig leder i Aventi Technology, Terje Hundere.

Les også: Denne brua kan ikke bygges med norsk stein

Ringnett

Kablene som formidler video og andre signaler er trukket i ringstrukturer. Skulle det skje et kabelbrudd vil signalene likevel komme frem.

Kablene er også beskyttet mot varme. En brann er noe av det verste som kan skje i en tunnel, men her skal de tåle varmen i opptil halvannen time.

– Skulle det utenkelige skjer slik at veisentralen minster forbindelsen med tunnelen er det fire tekniske rom i tunnelen. Herfra kan man styre alt lokalt, sier Hundere.

Tunnelen er utstyrt med DAB-dekning og med nødnett.

Informasjon: Det er over 40 fullgrafiske skilt i og utenfor Strindheimstunnelen.
Informasjon: Det er over 40 fullgrafiske skilt i og utenfor Strindheimstunnelen. Aventi Technology

Selvstendig

Det er ikke bare kablene som tåler en trøkk i den nye tunnelen. Styringssystemet er fordelt på to hoved-PLS-er som opererer redundant om noe skulle skje. I tillegg styrer en egen PLS pumpene i tunnelen.

Det var et dansk selskap som hadde hovedentreprisen for all elektroinstallasjon i den nye tunnelen. I fjor høst gikk de konkurs.

Statens Vegvesen spurte Aventi Technology AS, som hadde underentreprisen på signalsystemene, om de kunne fullføre jobben, og det gjorde de.

Les også:

Gigantisk boremaskin skal drive 7,8 kilometer lang tunnel

Bru over Oslofjorden kan bli norgeshistoriens dyreste bompassering

Disse veiene får ny asfalt i sommer