SAMFERDSEL

Oslo foreslår maks tre sparkesykkelaktører i byen

Da må ni av tolv sparkesykkelaktører ut.

Det kan bli tøff konkurranse mellom elsparkesykkel-aktørene i Oslo, hvis antallet skal kuttes ned til tre.
Det kan bli tøff konkurranse mellom elsparkesykkel-aktørene i Oslo, hvis antallet skal kuttes ned til tre. Illustrasjonsfoto: Eirik Helland Urke
Tia KarlsenTia KarlsenJournalist
14. jan. 2022 - 20:00

Etter elsparkesykkel-kaoset som har rådet i Oslo de siste par årene, foreslår byrådet en ytterligere innstramming, melder Aftenposten.

Forslaget går ut på at byrådet ønsker maks tre sparkesykkel-aktører i byen. Det betyr at ni av tolv aktører må ut av hovedstaden om kort tid.

Målet skal være at endringen trer i kraft allerede fra våren av.

Vil skape økt konkurranse

– Vi vil prioritere selskapene som har de beste løsningene for fremkommelighet, trafikksikkerhet, klima og miljø. Det viktigste for oss er at folk skal oppleve det som trygt å bevege seg i byen, sier Sirin Stav, byråd for miljø og samferdsel til Aftenposten.

Tanken bak begrensningen av antall aktører skal være å skape mer konkurranse, og dermed et bedre tilbud.

Antallet elsparkesykler skal ikke endres, og vil fortsatt være på 8000. Tross begrensningen, oppdaget Bymiljøetaten i oktober at flere av aktørene oversteg sitt tilmålte antall sparkesykler.

Fortsatt forbudssoner og hastighetsbegrensninger

Dagens sonekrav, som har som mål å fordele syklene noenlunde jevnt omkring i byen, skal opprettholdes.

Det blir heller ikke noen åpning for sparkesykling på nattestid, da syklene fortsatt skal være låst mellom 23.00 og 05.00.

Kommunen skal også ha mulighet til å innføre forbudssoner, parkeringsforbud og hastighetsbegrensninger i enkelte deler av byen når de måtte ønske.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Schneider Electric
Et viktig skritt mot enda smartere boliger
Et viktig skritt mot enda smartere boliger

Nå gjenstår det at forslaget stemmes over i Oslo bystyre. Etter hva Aftenposten erfarer, skal det kun være en formalitet.

Fredag inntok elsparkesykler for første gang Follo og Ski.  F.v: Kathy Lie, vara fylkesordfører og ordfører Hanne Opdan i Nordre Follo kommune, Rune Breivik fra Bane NOR eiendom, Morten Askeland i Tier, Ole Jakob Aanes og Emil Jahren fra Ruter, Kristin Voss i Entur og Trine-Marie Fjelstad fra Bane NOR eiendom. ved åpningen av mobilitetspunktet på Ski stasjon.
Les også

Ruller ut elsparkesykler – håper å erstatte bilen

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.